Ole Jørgen Kjellmark rengjør trakta før kjøring til Tolga. Foto: Tore Østby

Gedigent oppdrag i mørket

Betongbilene går i skytteltrafikk mellom Johan Kjellmark sitt anlegg i Sundveien og tunellene under Tolga. Utbyggingen av Tolga kraftverk er en av de største entreprisene i vårt område, med en prislapp på omlag 1,3 milliarder kroner. Johan Kjellmark AS leverer betong tilsvarende nærmere to til tre års normal produksjon.

Betongen fra Kjellmark spiller en viktig rolle i å gjøre tunellene sikre. Betonglaget i taket, som er forsterket med stålfiber, skal hindre sten fra å løsne. Når betongen blandes på Røros tilsettes den et stoff som forsinker herding. Når betongen sprøytes opp i taket tilsettes den et annet stoff, som får den til å herde superraskt.

Rørosnytt har fulgt hele prosessen fra produksjon til levering i fjellet under Tolga stasjon, sammen med betongbilfører Ole Jørgen Kjellmark.