Lars Eric Granqvist fra Rørosmeieriet, Tove Martens fra Destinasjon Røros, Jorid Skott Svendsen fra Vauldalen og Dagfinn Pedersen fra Rørosbaker’n, er med på stand når Trøndelag skal vise seg fram som en mat- og reiselivsdestinasjon på verdens største matmesse i Berlin. På menyen står også produkter fra Stensaas Reinsdyrslakteri og Hognamat. I tillegg er Trøndelag samlet digitalt og i en brosjyre, hvor Bergstaden Hotell, Røros hotell og Vertshuset blir omtalt, skriver Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS i en pressemelding.
Som første region har Trøndelag samlet alle sine matopplevelser, både digitalt gjennom Visit Innherred og i en brosjyre som deles ut på stand. Det viser turistene godt hva regionen har å by på, og sammen med maten får de en opplevelse av Trøndelag.
20 000 smaker fra hav til fjell til Tyskland
Trøndelag er godt representert med over 25 deltagere, når verdens største mat- og landbruksmesse, Grüne Woche, starter i Berlin denne uken. Kokkene Thomas Borgan og Lars Erik Vesterdal har forberedt 15 000 smaksporsjoner av maten på forhånd. I tillegg er det med et stort utvalg av bærdrikke, lokalbrygget øl og akevitt, og totalt er det beregnet å selge 20 000 smaksprøver i løpet av de ti dagene messa pågår.
-Gjennom mat og drikke vil vi vise at Trøndelag har et svært stort spenn av råvarer og opplevelser. På menyen står det derfor både lam, rein og elg, kveite, krabbe og laks. Vi har også med ulike oster og grønnsaker fra matriket i midten av Norge. Og ikke minst drikke, som for eksempel bjørkebrus og tyttebærdrikk, lokalt øl og akevitt med lokal tilhørighet, sier prosjektleder Brit Melting i Oi! Trøndersk Mat og Drikke.
Målet med deltagelsen er å vise fram regionen som mat- og reiselivsdestinasjon gjennom gode smaker fra hav til fjell. Trøndelag står på den norske standen sammen med Fjell Norge og Nord Norge.
– Vi gleder oss stort til å være med til Grüne Woche igjen, sier prosjektleder Brit Melting i Oi! Trøndersk Mat og Drikke. – Det betyr mye for Trøndelag å være representert, og arbeidet i forkant gjør at mange bedrifter i regionen finner sammen og utvikler samarbeid. Gjennom dette arbeidet bygger vi Trøndelag med mat. Slik får vi styrket Trøndelag som mat- og reiselivsdestinasjon, og målet er at dette skal vare også utover deltagelsen i Berlin, sier Melting.
Langsiktig arbeid
Over 25 deltagere fra hele Trøndelag vil være til stede i Berlin i løpet av de 10 dagene messen varer. Dette er matprodusenter og reiselivsaktører som skal formidle budskapet om matopplevelsen i regionen.
– Det er en stor kabal å legge for å finne representantene som skal stå på stand i Berlin, forteller Melting. – De skal være representanter for sin region, og de skal kunne selge Trøndelag og Norge som mat- og reiselivsdestinasjon. Det må skje på tysk eller engelsk, og det er lange dager på messen.
Samlet matopplevelser
Flere reiselivsbedrifter «deltar» i tillegg med matopplevelser som reisemål som presenteres til publikum i en brosjyre. Det er satt sammen over 30 ulike forslag til matopplevelser til Trøndelag, som også er bookbare og samlet gjennom Visit Innherred.
Det er totalt åtte matdestinasjoner representert på messen fra Trøndelag: Røros, Oppdal, Orkdalsregionen, Trondheim og omegn, Hitra/Frøya, Fosen, Innherred med Den Gyldne Omvei og Namdalen med Namdalskysten. F
Internasjonal Grüne Woche 2019 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 18. – 27. januar. Dette er 84. gang messen arrangeres. IGW er en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk.
På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 60 land. Totalt deltar over 1,600 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 450 000 besøkende.
Norge deltar på messen for 32. gang i 2019
I 2019 vil det være rundt 95 deltagere fra tre regioner i Norge. Nord-Norge, Trøndelag og FjellNorge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin.
Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden.
Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.
Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regionale matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling