+ Fokus på fremtidens handel

Tirsdag 5. mars blir det fokus på framtidens handel. Rørosregionen Næringshage inviterer til Kompetanseforum på Storstuggu, og konferansen » Fremtidens handel».

I følge arrangøren er dette er arrangement som passer for alle som driver handels- og/eller opplevelsesnæring, ikke bare på Røros. Det vil være til inspirasjon også for lokalmatprodusenter og reiselivsaktører. Kvelden er viktig for politikere, huseiere, næringsutviklere, planleggere, utbyggere og tilretteleggere – og alle andre som arbeider for lokal verdiskaping. Møtet er en del av prosjektet «Rethink. Restart. Retail. Røros. – Lokal handel 2020» som er finansiert av Trøndelag fylkeskommune.

Foredragsholdere

Foredragsholdere på konferansen er Louise Byg Kongsholm og Knut Erik Rekdal. Louise er eier og administrerende direktør i danske Pej-gruppen. Hun er fremtidsforsker, sjefsredaktør, konsulent og trendforsker. Hun har skrevet flere bøker om handel, nå sist om fremtidens detaljhandel i boken Total Retail. Hun skal holde foredrag om nisjebutikkenes rolle i fremtidens handel. Knut Erik Rekdal er senior bransjeanalytiker i Hovedorganisasjonen VIRKE. Rekdal vil gå igjennom VIRKEs analyser av hvordan handelen i Norge utvikler seg, hvilke trender de ser og hvilke utfordringer og muligheter Hovedorganisasjonen VIRKE ser for den norske handelsstanden i framtida. Hans foredrag heter Norsk handel i 2030.

Ny teknologi, økt internasjonal konkurranse og stadig høyere kundeforventninger tvinger fram endringer i tradisjonell detaljhandel.

I invitasjonen til konferansen står det:

Handelsnæringen snus på hodet av nye digitale løsninger og banebrytende internasjonale aktører. Kundenes forventninger til kjøpsopplevelsen når stadig nye høyder. Den virtuelle verden smelter sammen med den fysiske, og utfordrer alt man trodde man visste om handel.
Mange norske butikker vil ikke klare det taktskiftet vi er inne i nå. Detaljhandelen er i voldsom endring, og flere lokale forretninger og norske butikkjeder står i fare for å forsvinne helt. Vi må tenke nye tanker og bygge nye forretningsmodeller hvis den lokale handelen skal overleve!
Kan lokale butikker møte den internasjonale
konkurransen gjennom å skape nye og spennende
kundeopplevelser i møtet mellom det virkelige og det
digitale livet? Kan vi bygge en handelsnæring hvor
særegenhet, høy kompetanse og opplevelser står sentralt?



Røros Handelstand. Foto: Tore Østby



Facebook
Twitter
LinkedIn