Arbeidsgruppa for remerking av Røros som bærekraftig reisemål: Ole-Kjetil Lagaard, Røros kommune - Tove Martens, Destinasjon Røros - Sigrid M. Jansen og Olin Steinsvik, Rørosregionen Næringshage, Torfinn Rhode, Røros kommune og Tone M. Ruud, Rørosregionen Næringshage. Hanne Bryde fra Røros kommune var ikke tilstede da bildet ble tatt.

+ Ønsker kloke hoder til verksted

Røros kommune skal remerkes som Bærekraftig reisemål i april 2019. Arbeidsgruppa inviterer nå inn til en temakveld i felleskap, og håper å samle flest mulig kloke hoder for en engasjerende aften på Storstuggu, skriver Destinasjon Røros, Røros kommune og Rørosregionen Næringshage i en pressemelding. 

Verksted og info om Miljøfyrtårn

Arbeidsgruppa for remerking av Røros som Bærekraftig reisemål ble opprettet i fjor høst, for å sørge for at kommunen kan beholde bærekraftsmerket også etter april. Nå trenger gruppa hjelp. Mandag 14. januar, fra 1800 til 2100, handler det om bærekraftig reiselivsutvikling på Storstuggu, og gruppa ber alle interesserte om å melde seg på.

– Alle er velkommen! Alle som jobber i tilknytning til reiselivet, enten direkte eller indirekte, eller som bare er interessert i at Røros fortsetter å være et godt sted å besøke, jobbe og leve, sier Sigrid M. Jansen, prosjektleder i arbeidsgruppa og rådgiver ved Rørosregionen Næringshage.

Hun lover et interessant og engasjerende program:

– Det blir en kombinasjon av infomøte og innspillsverksted. Vi vil fortelle om bærekraftsarbeidet på Røros og om merkeordningen, og det blir en egen bolk med konkret informasjon om sertifiseringsordninger som Miljøfyrtårn, hva disse er godt for og hvordan man går frem for å bli sertifisert. Det er gratis å delta, så hvis du har lurt på om dette kan være noe for deg, har du sjansen nå!

Skal lage handlingsplan

Sentralt i arbeidet er handlingsplanen for bærekraftig reiselivsutvikling. Sigrid fortsetter:

– Dette er helt klart det viktigste punktet på programmet vårt. Vi skal lage en handlingsplan for hvordan reiselivet på Røros kan utvikle seg i en mer bærekraftig retning. Denne planen skal ha helt konkrete tiltak, og både kommunen og Destinasjon Røros har forpliktet seg til å følge den opp. Men hva skal disse tiltakene være? Det kan ikke vi bestemme alene, sier hun.

En del av kvelden er derfor satt av til innspillsverksted med idémyldring i grupper. De påmeldte får utdelt ulike tema og skal diskutere seg frem til hva man kan gjøre for å drive utviklingen av reiselivet i riktig retning. Innspillene som samles inn i løpet av kvelden vil bli brukt til å sette opp handlingsplanen.

– Jo flere kloke hoder som bidrar, jo bedre! Dette er din sjanse til å være med å bestemme hva kommunen og destinasjonsselskapet skal fokusere på videre, avslutter Sigrid.

Forankring i kommunen

At handlingsplanen skal følges opp er et krav i merkeordningen, og Røros kommune har forpliktet seg til å støtte dette arbeidet. Kommuneplanens samfunnsdel, kommunens øverste plandokument, har pekt ut bærekraftig reiselivsutvikling som et eget delmål for perioden 2016 – 2028. Også strategisk næringsplan, som gjelder for 2017 – 2029, har reiselivet som eget hovedinnsatsområde.

– At reiselivet er en viktig næring for Røros kommune er det ingen tvil om, og at utviklingen må være bærekraftig er egentlig selvsagt. Kommunen er overbevist om at merkeordningen for Bærekraftig reisemål er et nyttig verktøy for å styre utviklingen i den retningen vi tror er den beste på lang sikt, og derfor engasjerer vi oss i arbeidet for å beholde merkingen, understreker næringssjef Ole-Kjetil Lagaard.

Hva er bærekraft?

Bærekraft er et populært ord og en fin merkelapp. Men hva betyr det egentlig?

– Bærekraft er å drive på en slik måte at vi kan fortsette med det vi gjør, på ubestemt tid, uten at vi ødelegger grunnlaget for drifta, sier reiselivssjef Tove Martens. – Enkelt sagt handler det om at vi ikke sager av greina vi sitter på, smiler hun.

– Reiselivet på Røros er tett knyttet opp til verdensarven, og det at vi må tenke på bevaring av denne, både av bygninger, kultur, og plassens egenart, er godt innarbeidet hos dem som jobber i turistnæringa. Å være et Bærekraftig reisemål betyr at vi utvider denne tankegangen til et mer helhetlig perspektiv, sier Tove, og utdyper videre: – Merkeordningen skal hjelpe oss å jobbe med å bruke kulturarven og naturressursene våre på en bærekraftig måte, samtidig som vi tar vare på sosiale verdier og har en levedyktig økonomi. Røros skal være et godt sted for alle, enten de er besøkende eller fastboende. Hensynet til turistene skal ikke ødelegge for lokalsamfunnet, og vi som lever av de besøkende skal ha gode og trygge arbeidsplasser, både nå og i framtida. Her må vi spille på lag, avslutter hun.

Fakta: 

Merkeordningen «Bærekraftig reisemål» eies av Innovasjon Norge. Ordningen er et verktøy for systematisk arbeid og et redskap for utvikling. Merket betyr at destinasjonen over tid prioriterer målet om økt bærekraft, ikke at stedet er bærekraftig.

For å kunne få merket må reisemålene besvare Standard for Bærekraftig Reisemål. Denne er utformet for å sikre målrettet arbeid for bærekraftig utvikling innen tre hovedområder: Bevaring av natur, kultur og miljø, styrking av sosiale verdier og økonomisk levedyktighet.

Røros kommune ble sertifisert som bærekraftig reisemål som en av fire piloter i 2013. Røros må remerkes innen utgangen av april 2019 for å beholde merket. En arbeidsgruppe bestående av representanter fra Røros kommune, Destinasjon Røros og Rørosregionen Næringshage as har fått ansvaret for å gjennomføre prosessen.

FN definerer bærekraftig utvikling som «Utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov».

Temakveld Bærekraftig reisemål avholdes på Storstuggu, 14.januar,  Arrangementet er gratis, og det er påmelding på e-post til Næringshagen innen 11.januar.

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn