Frem til i sommer har nettselskapet Viermie på Røros vært et av landets beste på strømlevering. Men i julis tordenvær har Viermies kunder opplevd uvanlig mange strømbrudd.
Sommerens lyn og tordenvær har skapt større belastninger og skader på strømnettet enn normalt, og det har resultert i kortvarige og enkelte lengre strømbrudd.
– På mine 15 år i jobben har jeg ikke opplevd noe som det vi har i sommer, sier nettsjef Lars Hofstad i Viermie.
På drøye to uker kom ni utfall på strømnettet, og åtte av dem var grunnet tordenvær og lynnedslag:
- 14. juli: Utkobling Tolga-Os på grunn av tordenvær, som deretter påvirket Røros
- 14. juli: Utkobling i Hådalen på grunn av tordenvær
- 20. juli: Utkobling til Reitan grunnet lynnedslag i ved Stikkilen
- 24. juli: Kortslutning på linje ved Sundet grunnet lynnedslag i Skårhåmmårdalen
- 25. juli: Utkobling til Reitan grunnet lynnedslag i Molingdalen
- 25. juli: Utkobling Hådalen på grunn av lynnedslag, trolig ved Rambergsjøen
- 27. juli: Linjebrudd i Skårhåmmårdalen, følgefeil fra tordenværet 24.07
- 29. juli: Strømbrudd på hele Røros etter feil hos Elvia, nettselskapet i Innlandet, Oslo og Viken
- 31 juli: Lynnedslag i linje på nordsiden av Aursunden ved Vauldalen
– Strømforsyning er en grunnleggende forutsetning for alt fra helse og sikkerhet til kommunikasjon og næringsliv. Våre montører har arbeidet kontinuerlig, også i krevende forhold, for å gjenopprette strømmen så raskt og trygt som mulig. Vi er imponert av innsatsen deres og takker befolkningen for tålmodigheten, sier Kristian Holm, konsernsjef i Ren Røros.
Forebygger fremover
Viermie opplyser at selskapet nå gjennomgår sommerens hendelser og vil se nærmere på forbedringspunkter både i det tekniske nettet og i varslingsrutinene.
– Vi må vente at det blir villere og våtere vær, og derfor setter vi i gang ekstra tiltak for å styrke nettet i våre områder, forteller Hofstad. Han oppfordrer også folk som ser lynnedslag eller hører høye brak i nærheten når strømmen går, om å ringe vakttelefonen på 958 07 950. Rask varsling kan forkorte tiden som strømmen er ute.
Viermie prioriterer nå å arbeide med langsiktig planlegging, vedlikehold og modernisering av strømnettet.
– Som nettselskap har Viermie ansvar for en stabil og trygg strømforsyning, også i krisesituasjoner. Derfor investerer vi i både utstyr, kompetanse og digitale løsninger for å redusere nedetid, sier Hofstad.
Blant de beste i 2024
Viermie har frem til nå hatt en av de laveste KILE-kostnadene i landet. KILE står for «kvalitetsjusterte inntektsrammer ved ikke-levert energi», og er en ordning som straffer nettselskaper økonomisk når strømmen blir borte. Jo flere og lengre avbrudd, jo høyere kostnad. Lav KILE betyr færre og kortere strømbrudd for kundene og høy leveringssikkerhet i strømnettet.
Tallene for 2024 viser at flere nettselskap i Norge måtte betale millionbeløp i KILE-kompensasjon fordi strømmen ikke var stabil nok, skriver Europower. Men Viermie skilte seg positivt ut. Selskapet hadde svært lave KILE-kostnader i fjor, sammenlignet med nasjonalt snitt. Viermie lå på 75 kroner i KILE per kunde, og selskapet som kom verst ut lå på 3.827 kroner per kunde.
– Vi jobber hele året med å sikre strøm til både husholdninger og næringsliv, og vi er stolte av at innsatsen gir resultater. Lav KILE betyr færre avbrudd og høyere trygghet for kundene våre, sier Hofstad.
Så langt i år er Viermies KILE-kostnad tre ganger så høy som i 2024, men den er likevel lav blant norske nettselskaper. For kundene betyr lav KILE-kostnad ikke bare færre mørke timer, men også lavere kostnader på sikt og større forutsigbarhet. Lav KILE er et kvalitetsstempel på at nettselskapet gjør jobben sin og tar ansvar for lokalsamfunnets energibehov.