Representanter fra Røros Tweed tar imot prisen Årets merkevarebygger. Foto: Melissa Hegge

Årets Merkevarebygger

Tekstilbedriften Røros Tweed gikk helt til topps på bransjedagen til Norsk Industri Designindustrien. 

Representanter fra den tradisjonsrike ullvareprodusenten ble trampeklappet fram på scenen under Designindustrikonferansen torsdag ettermiddag.

Røros Tweed har fra tidlig av vært en forkjemper for norsk ull. Den tradisjonstunge produsenten har også lagt ned en stor innsats for å klassifisere norsk ull. 

I dag er Røros Tweed mest kjent for ullpleddene de lager i samarbeid med prisvinnende designere som Kristine Five Melvær, Hallgeir Homstvedt, Anderssen & Voll og Ingunn Birkeland. Her til lands har tweedpleddene fra Røros fått en nesten unik posisjon takket være suverent håndverk, attraktivt design og sterk historiefortelling. 

Røros Tweed gjør det sterkt på eksportsiden også i år. Tilbake i 2022 mottok tekstilbedriften bransjeprisen Årets eksportbedrift. I år var det Aclima som gikk til topps i denne kategorien.

Juryen forklarer valget av Røros Tweed slik:

«Bedriften har gjennom over 80 år vist hvordan man bygger en merkevare på ekte verdier, med røtter i historie, lokal produksjon og norske råvarer, og en kompromissløs tro på kvalitet. De har klart å gjøre ullpledd til et symbol på norsk design og kultur, og samtidig begeistret nye generasjoner gjennom samarbeid med prisvinnende formgivere. Med tydelighet, tålmodighet og kjærlighet til faget, har bedriften bygget en merkevare som varmer – i ordets rette betydning.»