Interpellasjon til kommunestyret 1. februar 2024 fra Erling Sven Busch:
Det er den senere tid kommet fram at Røros kommune, antakelig i likhet med svært mange
kommuner, sender ut brev brev der navn på verken beslutningstaker eller saksbehandler er oppgitt. Det sier seg selv av denne praksis er bekymringsfull, både i forhold til forvaltningslovens habilitetsregler og reglene om god forvaltningsskikk. Brev fra forvaltningen skal framstå som endelige og tillitsskapende. Innbyggere med behov for det offentliges tjenester har normalt krav på å vite hvem som er saksbehandler. Kunnskap om beslutningstaker og saksbehandler er en viktig forutsetning for å reise innsigelser etter forvaltningsloven og dermed også en del av innbyggerens rettssikkerhet. Dagens avanserte digitale saksbehandlingssystemer innbyr ikke til håndskrevet underskrift og stempel. Men det er et minimumskrav at brevet har en maskinskrevet underskrift og en bekreftelse på at vedtaket er elektronisk godkjent.
Spørsmål
Vil ordføreren i samråd med kommunedirektøren sørge for at brev fra Røros kommune tilfredsstiller habilitetsreglene og reglene om god forvaltningsskikk?