Røros kommune vil at det skal være enkelt og raskt å finne fram på deres nettsider. Nå tar kommunen i bruk chatbot med kunstig intelligens som skal gi svar på det man lurer på. I stedet for å klikke gjennom nettsiden, kan man spørre chatboten. Den finner svaret på Røros kommune sine nettsider. Chatboten finner man som en snakkeboble nede på høyre side på nettsiden til kommunen.
Kunstig intelligens
– Vi har valgt en løsning som er basert på kunstig intelligens (KI), og er blant de første kommunene i Norge som tar i bruk KI på nettsiden vår, skriver Røros kommune på sin nettside.
Chatboten er satt opp til å hente informasjon fra kommunens nettsider, og relevante eksterne sider. Den kan blant annet finne svar fra nettsidene til Fias, Direktoratet for byggekvalitet og flere.
Kan chatboten alt fra dag én?
Nei, ikke alt. Chatboten lærer mens den blir brukt. Den lærer å forstå spørsmålene, og hvilke svar som er riktige. Jo mer kommunens innbyggere bruker den – jo bedre blir den.
Kommunen håper derfor at man tester ut chatboten neste gang man besøker nettsidene deres. De blir også glad for å høre hvordan man opplever den. Tilbakemeldinger og innspill settes pris på å få.
Økt tilgjengelighet – døgnet rundt
Kommunens nettsider skal gi innbyggerene et digitalt førstevalg. Her skal man finne informasjon og være selvbetjent, uansett når på døgnet det passer. Den nye chatboten er et viktig tiltak for å øke brukervennligheten på nettsidene til Røros kommune.