Fræmde UB. Foto: Tove Østby

Sara og Sara er en klasse (+)

Sara Holøien og Sara Sandnes driver ungdomsbedriften Fræmde UB. Bedriften tilbyr heldigital markedsføring for lokale bedrifter, som ønsker å nå yngre målgrupper. De tar bilder og videoer som bedriftene kan bruke på sosiale medier.

Fræmde UB var med på innovasjonscampen på Røros Videregående skole i fjor høst. Da begynte de to jentene å tenke på at det er ganske mye aktiviteter, opplevelser og ting som skjer på Røros, men det er ikke så godt markedsført for de yngre og som ikke leser lokalavisen hver dag.

-Vi kom frem til det, at for at du skal klare å nå unge så er du nødt til å markedsføre deg på plattformer de er tilgjengelige på. Da blir det jo Instagram, Facebook, TicToc, og Snap chat i liten grad, sier Sara Sandnes.

For å få oppdrag sender jentene e-post til de som de tror kan være interessert. Det går an å kontakte Fræmde UB på sosiale media.

Sara og Sara har god erfaring med ungdomsbedrift fra i fjor, da de fikk gullbillett til NM med bedriften Epleskrell.

– Det er absolutt en fordel. Det var selvsagt litt annerledes i fjor på grunn av pandemien og litt sånn. Nå som det er åpnet opp igjen er det litt annerledes, men konkurranse-kriteriene og det som vi skal vise frem og slik, det er det samme. Så det var absolutt en fordel at vi hadde gått igjennom dette en gang før, sa Sara Sandnes etter at Fræmde UB hadde vært inne hos juryen om å bli årets ungdomsbedrift i regionmesterskapet på onsdag.

Sara Holøien og Sara Sandnes går Salg og reiseliv vg 2 ved Røros Videregående skole. Klassen består kun at av de to jentene. Dette skoleåret lærer de blant annet om markedsføring, bedriftsøkonomi, personlig økonomi og vertskapsrollen.

Stort sett er det greit å være bare to i klassen.

Jentene har laget en egen logo til bedriften sin.

Under Regionmesterskapet ble det premier til Fræmde UB. Foto: Tove Østby

Facebook
Twitter
LinkedIn