I november 2021 gjennomførte Røros kommune Innbyggerundersøkelsen. Et tilfeldig utvalg innbyggere fikk gi tilbakemelding på kommunens tjenester, kommunen som bosted og lokaldemokratiet.
Det er andre gang Innbyggerundersøkelsen gjennomføres i Røros kommune. Innspillene kommunen får fra innbyggerne sine i denne og andre undersøkelser er viktige i arbeidet med å videreutvikle Røros kommune.
Se resultatene fra Innbyggerundersøkelsen her.
Gode resultater og tydelige tilbakemeldinger
Røros kommune får svært gode tilbakemeldinger på områder som «natur, landskap og friluftsliv», «miljø», «trygghet», «kultur og idrett», og «kommunen som bosted».
Med en gjennomsnittskår på 4,5 viser undersøkelsen at brukerne er ganske godt fornøyde med de kommunale tjenestene. Likevel er det ikke slik at dette er noen hvilepute, og kommunen vil fortsette med å forbedre tjenestene med utgangspunkt i denne og andre undersøkelser og evalueringer.
Innbyggerundersøkelsen viser også områder med klart forbedringspotensial. «Transport og tilgjengelig» sammen med «boligtilbudet» er områdene med lavest poengskår.
Et viktig område er «møte med din kommune». Her viser resultatene at Røros kommune fortsatt har en jobb å gjøre med blant annet informasjon, oppfølging av ulike saker, både politisk og administrativt, og samhandling med sine innbyggere og brukere. Her må de i tiden fremover jobbe med å finne gode løsninger i samarbeid med politikere og innbyggere. Utvikling av lokaldemokratiet er en viktig del av dette.
Fortsatt god skår totalt sett
Totalt sett får Røros kommune en poengskår på 4,3. Dette er akkurat det samme som for fire år siden, da undersøkelsen ble gjennomført for første gang.
Røros kommune skriver på sin hjemmeside at dessverre er det bare noen titalls kommuner som har gjennomført Innbyggerundersøkelsen de siste årene, slik at det er vanskelig å sammenligne resultatene fra Røros med noe «landsgjennomsnitt». Men snittet for de kommunene som har deltatt de siste årene ligger på cirka 4,2, – altså svært likt som for Røros kommune.
Om innbyggerundersøkelsen
Røros kommune gjennomfører Innbyggerundersøkelsen hvert 4. år. Første gang den ble gjennomført var i 2017.
Innbyggerundersøkelsen i 2021 ble sendt til 500 innbygger i kommunen over 18 år. Uttrekket ble gjort av Skatteetaten basert på registrerte innbyggere over 18 år i kommunen fra Folkeregisteret. Det var 127 respondenter som gir en svarprosent på ca 25 %.
Innbyggerundersøkelsen er et av flere verktøy for å måle tjenestekvalitet, bruker- og innbyggertilfredshet. Resultatene fra de ulike undersøkelsene og evalueringene danner samlet sett grunnlaget for videre arbeid med tjenesteutvikling, forbedret dialog med innbyggerne og kommunal styring.
Undersøkelsen ble sendt via nettportalen bedrekommune.no som er utarbeidet av Kommuneforlaget (KF). Bedrekommune.no er et verktøy for å måle opplevd kvalitet gjennom bruker-, innbygger- og medarbeiderundersøkelser.