Det har stormet rundt Air Leap de siste dagene, men Air Leaps øverste leder Jon Melkerson mener nå at selskapet er nær en løsning som vil gjøre slutt på problemene. Melkerson gir her sitt første intervju etter at krisen toppet seg, da kveldsflyet i går måtte snu ved Narjordet og vende tilbake til Gardermoen.
Air Leap har ved flere anledninger, og senest nå i kveld, satt igjen passasjerer og fløyet med tomme passasjerseter. Årsaken til dette er at flytypen Saab 340, som selskapet bruker på ruta, trenger lengre rullebane på vinterføre. Jon Melkerson mener problemet vil bli løst om kort tid.
Etter det Rørosnytt kjenner til, kan flytypen som det går mot nå, være en Fokker 50. Det er et fly som tar 50 passasjerer, og som klarer seg med kortere rullebane også vinterstid. Flyet, som har et vingespenn på 29 meter, er trolig for stort til å parkeres i hangaren som står ved flyplassen nå. Det kan by på utfordringer når det gjelder avising før morgenavgangene.
Det mest positive med flytypen er at den vil øke kapasiteten på flyruta fra 33 til 50 passasjerer, og at det ikke vil måtte fly med tomme flyseter, om alle billettene blir solgt. Fokker 50 utmerker seg også med relativt lavt drivstoff-forbruk.