Christian Elgaaen søker om fritak fra sine verv som varaordfører og medlem av formannskap, utvalg for plansaker og administrasjonsutvalget i perioden 5. januar – 19. april 2022. Søknaden er sendt på grunn av avvikling av foreldrepermisjon.
Forskrift om folkevalgtes plikter og rettigheter i Røros kommune § 2-8 om permisjoner og fritak fra verv sier følgende:
Folkevalgte som har verv tilsvarende 40 % av ordfører godtgjørelse eller mer, har rett på permisjon etter kommuneloven § 8-10.
Permisjonsrettighetene er knyttet til permisjoner etter arbeidsmiljøloven § 12-1 til § 12-10, § 12-12 og § 12-15, og følger i hovedsak ansattes rettighet til permisjon i forbindelse med sykdom, fødsel og omsorg
Søknad om permisjon fra folkevalgte verv behandles i kommunestyret.
Videre sier kommuneloven § 8-10 at den folkevalgte skal beholde sin godtgjøring under foreldrepermisjon på lik linje med ansatte i kommunen.
Det presiseres at Elgaaen ikke har bedt om fritak for sitt verv som medlem av kommunestyret i den aktuelle perioden.
Saksvurdering:
Kommunedirektøren anbefaler at søknaden om fritak fra verv i forbindelse med foreldrepermisjon innvilges.
I henhold til kommuneloven § 7-10 andre ledd skal valg av settemedlem følge rekkefølgen for varamedlemmer. I den anledning minner kommunedirektøren om sak 62/19 Valg av formannskap for perioden 2019-2023 behandlet i kommunestyret 24.10.19.
Videre bør kommunestyret oppnevne en fungerende varaordfører for den aktuelle perioden.
Saken blir behandlet i Kommunestyret 26. november 2021.