Historisk reise på Femunden (+)

Dampskipsselskapet AS Fæmund ble stiftet i 1886. Den første Fæmund-båten ble innkjøpt året etter stiftelsen av selskapet. Båten fikk navnet Fæmund, senere ble den også kalt for Fæmund I. 

I 1905 kom Fæmund II på grunn av at den første båten ble for liten. Fæmund II er den fjerde båten som er bygd ved Ørens Mekaniske Verksted i Trondheim. På en plakett på båten står byggested og byggeår. Fæmund II ble først bygd ved verftet i Trondheim. I stykker og biter ble den fraktet til Røros med tog, deretter ble delene kjørt til Synnervika med hest, der ble båten montert. Det største kolliet som ble fraktet, var dampkjelen. Den var 10 – 12 tonn og ble dratt av 12 hester. Begge båtene ble brukt frem til 1911 eller 1912. Da ble Fæmund, som var bygd av tre hugget opp. Fæmund II er en stålbåt, og seiler fortsatt på Femunden hver sommer. 

Uten vei

AS Fæmund ble dannet fordi det var veiløst rundt Femunden. Det var også veiløst i den andre enden, og i Älvdalen i Sverige. Båten ble bygd som en lastebåt for å frakte varer over Femunden, som skulle til Sverige, Drevsjø og bygdene rundt. Det var flere i handelsstanden på Røros som hadde filialer på Drevsjø på den tiden. Blant annet Engzelius, Holden og Finborud. AS Fæmund var fra starten et initiativ fra handelsstanden på Røros. 

I mange år hadde båten en spesiell oppgave som slepebåt, som slepte tømmer på Femunden. Avhengig av hvor det skulle leveres, om det var nordover eller sørover, så ble det slept til Nordvika eller til Femundsenden. 

Fæmund II

Fæmund II var på sjøen første gang i 1905. I starten hadde båten de samme oppgavene som forgjengeren. Men allerede rundt 1900 hadde de begynt å tenke på turisttrafikk. Den gang var Fæmund II innredet med 1. og 2. klasse. Aktersalongen tilhørte 1. klasse mens baugen på båten var for 2. klasse. På 2. klasse var det litt mer spartansk. Det var nok folk som skulle på tur ut i marka på den tiden også, men i tillegg var det noen «finere» personer som var ute å reiste. 

Styremedlem i AS Fæmund, Atle Fæmundshytten. Foto: Tore Østby

Atle Fæmundshytten er oppvokst med, og på Fæmund II. Hans far var skipper på båten halve livet, og som ungdom jobbet Atle ombord. Senere har han vært styreleder for AS Fæmund. I dag er han styremedlem i selskapet. Han har vært med i forskjellige roller knyttet til Fæmund II i nesten hele sitt liv.

– Litt av målet, er å holde båten i hevd og i drift. Det er ganske mye infrastruktur som det må holdes orden på, blant annet kaier som forfaller med tiden. Det er kostbart. AS Fæmund er ingen millionbedrift, sier Atle. 

Han minnes at det var stor forskjell på innredningen på akter og foran i båten. Fortsatt sto skiltene om 1. og 2. klasse selv om det ikke lenger var i bruk. Båten var også transporten for folk som bodde rundt sjøen. Om folk skulle sørover eller nordover, så startet de med båten, og buss videre fra Femundsenden eller fra Synnervika til Røros. Den gang gikk båten en morgen fra Synnervika til Femundsenden. Neste dag gikk den fra Femundsenden og opp igjen til Synnervika. Båten gikk hele sjøen en vei hver dag. 

Det er mange i dag som ønsker båten helt tilbake til Femundsenden, men kjøringen til Femundsenden ble kuttet på 1960-tallet. Da ble det bygd vei mellom Femundsenden og Tufsingdalen. Dermed ble det veiforbindelse til blant annet Sømådalen og Buvika. Da ble kjøringen ut til den søndre delen av sjøen lagt ned. Mye av årsaken til det var at trafikkgrunnlaget ble borte, men det kan bli kjøring til Femundsenden igjen hvis de finner trafikkgrunnlag.

Stoppesteder

Foto: Tove Østby

Stoppestedene har stort sett vært de samme som i dag, men det har også vært stoppested ved Sorken. I dag er det ikke noe igjen av kaia der annet enn rester på bunnen. Atle var med siste gang Fæmund II la til kai ved Sorken. Det var på 1970-tallet, da ble en Stortingsdelegasjon hentet i forbindelse med opprettelsen av nasjonalparken. Blant annet Gro Harlem Brundtland var med den gangen. Da var Atle 15 år gammel. 

135 år

AS Fæmund er ett av de eldste selskapene i Røros kommune i dag, som har hatt sammenhengende drift i 135 år. I løpet av årene er det en del som er forandret. Det er ikke dampmaskin og stimkjele lenger. En del er modernisert, men båten i sin helhet, selve skroget er det samme gamle. Overbygningen er forandret. Driftskonseptet er noe det samme, selv om båten nå lever som en ren turistattraksjon. Men samtidig så er Fæmund II den beste til å frakte turister inn til for eksempel nasjonalparken. 

Skippere

Det var fire skippere på Fæmund II før Thomas Nyland begynte i 1927. Han var kaptein på båten frem til 1963. da tok far til Atle, Kristen Fæmundshytten over. Han var skipper frem til rundt 1990. Deretter tok Odd Kjøsnes over jobben. Da han skulle pensjonere seg sa Atle til Odd at han ikke burde gjøre det før 2027, for da hadde Fæmund II hatt tre skippere over ei 100-åra periode. 

– Det ble 90 år. Det er ikke så verst det heller, sier Fæmundshytten. 

Fjellsjø

Femunden er en fjellsjø, så været påvirker mye, og været kan de ikke gjøre noe med. Men skal man seile på en fjellsjø, skal man ikke bry seg om været. Det kan være en stor opplevelse å være med Fæmund II i litt ruskevær også. Det har vært veldig lite innstillinger av Fæmund II på grunn av dårlig vær. Men i noen tilfeller har de måttet gi opp og komme til kaia, men det er ikke mange gangene i historien de har vært nødt til å gjøre det. I de mer enn 30 årene far til Atle var skipper, var det bare en gang de måtte snu på grunn av dårlig vær, og kjøre tilbake til Synnervika.

Mannskap

Båten er pålagt å ha to dekksmannskap, i tillegg er det en som styrer byssa. Det er de samme kravene som stilles til båtdrift på Femunden, som på Skagerak eller hvor som helst på havet. De er underlagt de samme sikkerhetsreglene og skipskontroll. Sikkerhetskravene er de samme. Mannskapet må ha sikkerhetskurs og krisehåndteringskurs. 

Sommerminne

Det er mange som tar en tur med Fæmund II år etter år. Mange sier at det blir ikke riktig sommer, uten en tur på Femunden. Det oppfordrer Atle alle til å ha som et sommerminne hver sommer. 

Fæmund II startet årets sesong 5. juni. Også denne sommeren er det noen begrensninger i forhold til koronasituasjonen. Antallet passasjerer er halvert, fra 100 til 50, men det varierer litt etter hvordan været er. Så lenge det er mulig å holde nok avstand, og de fleste er på dekk, kan det bli litt flere ombord. På en regnværsdag når alle må være inne i salongen må det ned på maksimalt 50 personer. 

Ny skipper

Svend Andreas Schie. Foto: Privat

Fæmund II har ung kraft som ny skipper i år, i Svend Andreas Schie. I opplæringsfasen har han hatt god hjelp av tidligere skipper, Odd Kjøsnes, som har vært skipper på Fæmund II i nærmere 25 år. 

I løpet av en tur er båten innom flere stoppesteder: Røa, Femundshytten, Haugen, Jonasvollen, Revlingen og Elgå. I tillegg blir det kjørt utvidet rute til Buvika på tirsdager, torsdager og lørdager i en periode. Det går buss fra Røros stasjon til Synnervika hver morgen. Avgangen til båten er som den har vært i alle år, klokken 09.00. Atle håper at de i sommer igjen skal nå 8000 passasjerer. Fæmund II er et populært tilbud til folk som har lyst til ut på sjøen en finværsdag. Noen skal gå i marka og går ofte til destinasjoner som Røa, Haugen, Revlingen og Femundshytten.

Foto: Tove Østby
Facebook
Twitter
LinkedIn