Bjuda på: Thomas Ryjord og Wenche S. Bendixvold – Ryjord. Foto: Tove Østby

+ Jobber med kultur på heltid

I 2017 startet Wenche S. Bendixvold – Ryjord og Thomas Ryjord firmaet Bjuda på. Begge hadde jobbet mange år i Trondheim med kultur. De startet et selskap for å satse sammen på kultur på heltid. Wenche og Thomas var med på å starte festivalen Trondheim Calling. De to møttes i forbindelse med Trondheim Calling.

I et par år har Bjuda på arrangert festival på Stokkøya, og jobbet med arrangementer som Starmus, The Big Challenge, Trondheim Rocks m.m. Wenche og Thomas jobber også en del med rådgiving, bærekraft og konseptutvikling. De har hatt oppdrag for blant annet Livestock på Alvdal. 

Flyttet

I fjor tok Wenche og Thomas med seg bedriften og flyttet til Glåmos. Wenche er fra Glåmos, og de hadde vært i mye i Røros de siste årene. I januar i fjor fant de ut at de skulle prøve å bo her på heltid. Det har fungert veldig bra, og kommer til å fortsette med det. 

Wenche er oppvokst ved Aursunden. Hun er 33 år gammel, og bodde på Røros til hun var ferdig med videregående. Da flyttet hun til Trondheim, der hun har studert markedsføring og merkevarebygging. Wenche har engasjert seg mye i kulturelle ting i Trondheim. Hun har jobbet blant annet jobbet i Trøndelag Reiseliv og ulike reklamebyrå.

– Vi trivdes veldig godt i Trondheim, men det er jo veldig fint oppå her. Jeg kjente litt på behov for mer ro, kanskje naturomgivelser. Man blir lei av å bo i blokk, det er folk over alt. Jeg hadde behov for å trekke meg tilbake. Det blir veldig intenst når vi jobber som vi gjør. Kanskje kan vi ha fri i tre uker, så er det super intenst i et par måneder. Det er veldig bolk jobbing. Da er det godt å kunne trekke seg tilbake når man har friperiodene, sier Wenche. 

En grunn til at de flyttet er også at Røros er en spennende region. Det er spennende miljø og mye som skjer. På sikt håper de å få engasjert seg mer lokalt, og gjøre ting oppå her. Fjellregionen er både mat, turisme, tradisjoner, historie, musikk og kultur. 

Miljøbok

2020 ble et spesielt år også for Bjuda på. Mye at det de jobber med er knyttet opp mot store arrangement som skal samle mellom 5000 – 20 000 folk. De oppdragene forsvant over natten. 

Selv om det er rolig i kulturlivet for tiden, har Bjuda på noen prosjekter på gang. De jobber blant annet med manuset til ei miljøbok for arrangører. Det er en bok om å arrangere plastfritt og mer bærekraftig. De jobber også med en musikkundersøkelse, kartlegging av hvordan koronakrisen har påvirket musikere og musikkbransjen i Midt-Norge. 

– Så gleder vi oss til den dagen det er igjen er trygt å samle mer folk igjen, sier Thomas. 

Trondheim Calling pleier å bli arrangert i februar, i år er planen at festivalen skal arrangeres i juni. Det er fortsatt mye uklart hvordan koronasituasjonen er i juni, så Wenche og Thomas har plan både plan A,B,C og D. Det viktigste er å få gjennomført noe for få. Normalt er det 2500 publikum per kveld på mange konsertsteder i Trondheim sentrum. I år er de fornøyd med å få samlet et par hundre per dag. Det mest pessimistiske scenarioet er at festivalen må gjennomføres digitalt. 

Wenche og Thomas er optimistiske og tror at man lærer noe av koronasituasjonen med hjemmekontor, hjemmeskole og besøks begrensninger. De tror det er mange som vil ha mye de skal gjøre opp for når det er over. 

– Jeg tror at hele året etter at det er trygt å møtes igjen, kan være et år med mye som skjer. Folk er på farten og vil oppleve. Det er jo ikke lenge til, sier Thomas. 

Kulturarbeid

Thomas er født og oppvokst i Trondheim. Han har jobbet med kultur hele livet, det startet med at han var musiker. Han har spilt i flere band, og har vært en del på turne´i Europa. Før han rakk å gjøre ferdig mastergraden på NTNU var han inne i kulturarbeid. I mange år har Thomas jobbet med Storåsfestivalen. Han har også drevet et artistbyrå. 

– Jeg har aldri hatt noen særlig plan. Jeg startet med å være musiker og frivillig på kulturarrangement. Så etter hvert ble det jobb og næring av det, sier Thomas. Han legger til at kulturlivet i Norge har hatt en voldsom utvikling de siste 20 årene med antall festivaler, profesjonelle teater, profesjonelle artister og leverandører. 

Drivkraften til Thomas har vært at han har ønsket at det skulle skje mer i Trondheim og Trøndelag. Da han spilte i band og det var få plateselskap som var aktive i Trondheim, startet de sitt eget plateselskap. Det var få artistbyrå, så startet de det. Trondheim Calling ble etablert fordi de ønsket å skape en møteplass for regional musikkbransje. 

Stokkøya Festival var Norges første plastfrie festival. Festivalen ble gjennomført uten plast og engangsutstyr. Drikke ble solgt i vaskbare kopper og mat på fat som kunne komposteres. Det er en spennende utvikling som de liker å jobbe med, å gjøre arrangement grønnere og mer bærekraftig. Det er alltid noe å ta tak i. Bjuda på har flere spennende planer fremover. 

Facebook
Twitter
LinkedIn