Vaksinering. Arkivfoto.

+ Røros unngikk ødelagte vaksiner

En rutinemessig kvalitetssikring har avdekket at en leveranse med 342 vaksinedoser til Trondheim, Malvik og Melhus den 19. januar, kan ha blitt utsatt for frost. Disse vaksinene har gått til Trondheim, Melhus Malvik og Trondheim, men ikke til Røros kommune.

Transportfirmaet World Courier varslet Folkehelseinstituttet (FHI) umiddelbart da et temperaturavvik ble oppdaget 25. januar, og firmaet startet samtidig en undersøkelse for å avdekke bakenforliggende årsaker til temperaturavviket.

Grundig vurdering

Folkehelseinstituttet gjør nå en grundig vurdering av det aktuelle vaksinepartiet.

– Hvis vaksinen har vært utsatt for frost kan vi ikke garantere at den virker. For å sikre optimal beskyttelse vil de dette gjelder få tilbud om en ny dose. Det er ikke farlig å ta en ekstra dose, men de det gjelder kan oppleve mer av de milde eller moderate og forbigående bivirkningene som følger med vaksinasjon, sier Sara Viksmoen Watle, overlege ved Folkehelseinstituttet.

Avvik

Avviket skyldes en svikt i transportfirmaets rutiner for transport av koronavaksine. Kjølekuben ble ikke gjort klar i henhold til prosedyren før transporten. World Courier har iverksatt tiltak som skal sikre at tilsvarende hendelse ikke skjer igjen. Tiltakene innebærer ekstra opplæring og utvidet kontroll under klargjøring av kjølekuber. Transportfirmaet har ikke funnet tilsvarende avvik på andre forsendelser.

– Det er uheldig det som har skjedd. Samtidig har vi tillit til at World Courier har gode kvalitetsrutiner som identifiserer og rapporterer om avvik. Vi har orientert de dette gjelder i Trondheim, Malvik og Melhus, og vil følge dem opp videre, sier Knut Jønsrud seksjonsleder ved FHI.

Mange sikkerhetsledd

Jønsrud forklarer at avvik oppdages fordi det er mange sikkerhetsledd. Vaksinene transporteres i en kjølekube med temperaturmåler og display for avlesing. Det er plassert en måler som leser av temperaturen med fast intervall under transporten.

Når vaksinen er levert, sendes temperaturmåleren rutinemessig inn til transportfirmaet, som leser av målingene og kontrollerer at transporttemperaturen har vært innenfor krav.