I 2020 er det 370 år siden Røros fikk sin første kirke. Sommeren 1650 sto «gammelkjerka» ferdig. Fire år etter at Røros Kobberverk fikk sine privilegier og bergstaden var i gang med å vokse frem.
Den første kirka ble ikke ei gammel kirke. Allerede i 1740, bare 90 år etter at den ble bygd var huset heller skrøpelig. I visitasboka skriver biskop Hagerup at «Kirken begynder at falde ned på Søndre Side». Det var ikke blitt bedre til 1772, da skriver biskop Gunnerius at «Kirken stod meget par Fald, og at Participanterne derfor betenkte paa at bedrive denne og ombygge en større». Etter hvert som folketallet økte utover 1700-tallet var kirkehuset blitt for lite, i tillegg var det skadet av alder og dårlig vedlikehold. Bergstadens Ziir sto ferdig i 1784. Den sommeren var det kanskje to kirkespir over hustakene i Bergstaden, før gammelkjerka ble tatt ned.
Plassering
Den nye kirka ble anlagt vest for den gamle gravplassen, med tårnfoten helt inntil kirkegårdsmuren. Den gamle gravplassen var rundt tre mål. Det eldste bykart viser at kirka og de to parallelle hovedgatene ble planlagt som en helhet. Gammelkjerka fikk plass på «byens høyeste punkt».
Gammelkjerka ble delvis bygd for offentlige midler. Kongen bevilget 300 Rd. fra «Agershuus og Trondheims Stifters Kirkepenge». I tillegg betalte Røros Kobberverk like mye. Folket på Røros skulle hogge og kjøre frem tømmeret.
Gammelkjerka lå i øvre enden av Kjerkgata. Den norske historikeren, Gerhard Schøning var på reise gjennom deler av Norge i årene 1773 – 1775. Han besøkte Røros, og beskrev gammelkirka slik: Kirka var en «anseelig Træe Bygning, bestaaende af dobbelte Vegge, hvorav de innerste eller høyeste hviler par Træe-Piller» og Den har et høit Spir….».
Kobberstikk
I reisebeskrivelsen til Schøning er det gjengitt et kopperstikk av kirka sett fra sør. Kobberstikk er både en grafisk dyptrykksteknikk og bildet som fremkommer med denne teknikken. Kobberstikket fremkommer ved at det graveres linjer i kobberplaten med en stikkel, et redskap med v-formet jern. Alt etter trykk og vinkel på stikkelen, kan strekens dybde og bredde varieres. Kobberstikket gir dette bildet av gammelkjerka: Den var bygd som basilika, med høgt midtskip og to lave, parallelle sideskip – dessuten med kor, sakristi og et lite våpenhus foran hovedinngangen. Huset skiller seg fra de fleste 1600-talls kirkene. Det var korskirkene som fikk den største utbredelsen i denne tiden, foruten at det ble bygd en-skips langkirker.
Et spesielt trekk ved gammelkjerka var formen på koret. Mot menigheten hadde koret samme bredde, som midtskipet, men det smalnet bakover mot sakristiet. Kortaket hadde tre triangelformete takflater ført opp i en spiss høgt opp mot austgavelen på midtskipet. Et annet spesielt trekk var det markerte fundamentet: Antagelig en bred utvendig moldbenk som løp rundt hele huset.
Tårnet
Tårnet var bygd som takrytter over vestgavelen. Underdelen av tårnet, med urskiver på tre sider, var firkantet. Taket på underdelen hadde form som en låg avkuttet pyramide. Over her kom det firkantede, høge og slanke spiret med kule, værfløy og kors øverst. Mønet på midtskipet var prydet med en markert oppstående kam av tre, foruten av to små spir. Trolig hadde kirken svarte spontekte takflater og rødmalt stående panel.
Interiør
Opplysningene som Gerhard Schønning har skrevet ned er de enste som finnes om interiøret i gammelkjerka. Schønning skrev at invedig er kirka meget smukt udstaffert med historiske Malninger, der forestiller Christi Historie. Den har ogsaa et Orgel og en Organist. Midt på Skillerummet mellom Kirken og Choret staaer Fred. 4ti Chiffer, dere holdes af tvende Bergmænd, i deres da brukelige graa Dragt, med udslagne Hatte paa Hovedet, og knæside Kiotler. I Funten, strax ved og neden for Choret, par den venstre Siide deraf, staaer Hans Olsen Aasens Skilerie, som først skal have opfundet Røroaas Kober-Værk: men paa den anden Side har Værkets første Bergmester, Lossii, Monument staaet…..
Gerhard nevner ikke prekestolen, men trolig sto den ved hjørnet til høyre for koret, på karsiden, og i nærheten av portrettet av Lorentz Lossius. Det var gallerier også i den første kirka, trolig både på nord- sør og vestveggen. Fra gammelt av hadde arbeiderne plassene sine oppi lemmene.
Fortsatt, etter 370 år finnes det både bygningsdeler, malerier og interiør fra gammelkjerka. I Bergstadens Ziir finnes både flere malerier og gjenstander fra den første kirka. I tillegg er flere gjenstander oppbevart hos Rørosmuseet, Kobberverkets Samlinger eller i privat eie. Etter at gammelkjerka ble revet ble materialene og det meste av inventaret solgt på auksjon, og spredt utover hele Rørosdistriktet.
Trøndermaleren Peder Andersen Lilje, som ofte ble kalt Peder Kontrafeier, jobbet i gammelkjerka i årene 1672 – 1673. Flere av hans maleri henger oppe i Bergstadens Ziir i dag. Han skal også vært på jobb i kirka rundt 1700. Trolig malte Peder flere av de bibelske tavlene og portrettene.
Orgelet
Barokkorgelet i Røros kirke har en historie som går tilbake til 1742, og er dermed over 40 år eldre enn Bergstadens Ziir. Orgelet har stått i den gamle kirka. Det fikk ny fasade da det ble satt inn i ny kirka. Den blå marmoreringen og gull-akantus utskjæringene er nytt, men selve orgelverket inni kassa er det gamle som også stod i den gamle kirka.
Orgelet blir fortsatt brukt. Organist Stephen Hicks spiller på det blant annet under konserter. Men det brukes ikke til liturgisk spill, salmeledelse og gudstjenesteledelse i vanlig gudstjeneste. Sogneprest Harald Hauge forteller at det har hendt noen få ganger at Harald og Stephen sammen har feiret orgelmesser fra barokken med kombinasjon av gregoriansk sang og musikk som er komponert på 1700-tallet.
— Det var en ganske fascinerende opplevelse, fordi at når jeg står ved alteret og han sitter ved orgelet så har vi ikke øyekontakt. Det er ikke mulig, sier Harald Hauge.
Her er noen glimt av gjenstander som er i Røros kirke i dag:
Maleri
Både over hoveddøren og begge sidedørene henger det maleri som er malt av Peder Andersen Lilje. Maleriene ble malt på slutten av 1600-tallet og er flyttet over fra gammelkjerka. Over hoveddøren henger «Den hellige treenighet». «David med harpen» og «Kong Salomo i bønn» henger over inngangen til venstre, og over inngangen til høyre henger «Aron» og «Moses».
Det henger flere maleri i Bergstadens Ziir som er med over fra gammelkjerka, blant annet av malmfinneren, Hans Olsen Aasen (1557-1673) og den første direktøren ved Røros Kobberverk, Lorentz Lossius. Begge maleriene er malt av Peder Andersen Lilje rundt 1670.
Kilder: kobberstikk i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 17. oktober 2020 fra https://snl.no/kobberstikk og Om kjerka på Røros «Bergstadens Ziir» utgitt av Røros Menighetsråd i samarbeid med Rørosmuseet ved kirkejubileet 1984.
—