Tina Ingeborg Marie Sjøvold er eier og daglig leder av Glød Frisør Røros. Tina er Brekken-jente, men flyttet til Røros i 2014. I 2018 tok hun over Sagen Hårprofil i Kjerkgata. I mars fikk Tina noen spesielle dager, da frisørsalongen ble stengt på kort varsel under koronapandemien.
Frisør
Tina utdannet seg som frisør på Røros Videregående skole. 17 år gammel flyttet hun til Trondheim, og begynte som lærling. Hun var lærling i to år hos Skanches hårpleie. Der møtte hun Liv Kulvik som var hennes sjef da. Den store bybrannen i Trondheim førte til at salongen måtte bytte lokaler. De flyttet til Kam Kam, der jobbet Rørosjenta Charlotte Hicks. Tina ble godt kjent med Charlotte mens de jobbet sammen der.
En dag spurte Liv Kulvik om Tina var interessert i å starte en helt ny salong i Trondheim. Sammen startet de Athina Frisør & Velvære, som Tina drev i 10 år før hun valgte å flytte tilbake til hjemkommunen Røros. Athina Frisør & Velvære finnes fortsatt i Trondheim, det er Tina så glad for. Hun har også fortsatt kjempegod kontakt med Liv.
I nesten to år jobbet Tina hos Euforia. Så ringte Dag Sagen, og lurte på om han kunne få en prat. Dag lurte på om hun ville kjøpe Sagen Hårprofil, og ta over der.
– Jeg trengte ikke å tenke noe mye på det. Jeg er ikke noe redd. Jeg hopper i ting. Ettersom jeg hadde drevet ti år før også, så var det ikke noe ukjent for meg, sier Tina. Det var en mindre salong hun drev i Trondheim. Der var det kun Tina, Liv og ei til, en læring som senere ble ansatt. Nå har Tina seks ansatte på Røros.
Ny salong
Etter at Tina tok over Sagen Hårprofil ble salongen pusset litt opp, slik at den på en måte ble litt mer hennes. Etter hvert kom det også navneskifte til Glød Frisør Røros. Salongen hadde vært drevet bra i 30 år, derfor var det trygt og godt å ta over. Salongen har kunder i alle aldre. Det er Tina veldig glad for. Om sommeren er det drop-in-salong. Det er mange som tar turen innom frisøren mens de er på ferie, særlig karer og barn, som ikke rakk å klippe seg før ferieturen.
– Særlig hytte turistene sier at det er koselig å gå til frisøren her. Da har de bedre tid selv, de føler på en helt annen ro her, sier Tina.
Stengt
I mars ble Glød Frisør brått rammet av coronastenging. Tina fikk beskjed litt før klokken 16 torsdag 12. mars, at salongen måtte stenge klokken 18 samme kveld. Da måtte hun permittere hele gjengen. De ble stengt ned av Staten, og hadde ikke noe valg.
– Jeg kommer på at jeg ble litt paff, fikk ikke frem mye ord. Jeg var akkurat på vei til å dra hjem, jeg var ferdig for dagen. Jeg sa til mine ansatte at vi snakkes i kveld, – jeg skal hjem og prøve å forstå hva som har skjedd, sa Tina. Hun måtte hive seg rundt og permittere. Salongen var stengt fra fredag 13. mars til 27. april. Det haglet inn med meldinger fra kundene. Folk lurte på om det ble time eller ikke. Det ble et travelt døgn. Hun brukte Facebook mye og forklarte mye der, og hengte opp lapp på døra. Dagen etter møttes alle på salongen, og hjalp hverandre med å fylle ut på NAV at de var arbeidssøkende og søkte på dagpenger. Tina laget god kveldsmat til sine ansatte slik at de fikk en god avslutning.
Det var usikkert hvor lenge denne situasjonen kom til å vare. Det var 14 dagers intervaller. Det ble mye gjetting frisørene imellom om når de fikk åpne salongen igjen. De snakket også en del med andre frisører på Røros. Hva de gjorde, og hvordan de tenkte og følte.
Åpning
Så kom 27. april, og salongen kunne endelig åpne igjen. Det ble en hektisk dag. Det var en mandag, og Tina hadde egentlig fri, men hun var der og tok telefoner. Det ringte i ett sett. Klokken 16 torsdagen før, fikk hun beskjed om at salongen fikk åpne mandag 27. Det var hektisk før åpningen, alle tiltakene som de måtte ha for å kunne åpne igjen måtte på plass.
– Vi var veldig spent på hvor mye verneutstyr vi selv måtte bruke. Det hadde blitt sagt at vi måtte klippe med hansker og skjold foran ansiktet. Vi slapp heldigvis mye av det da, sier Tina. Kundene hadde fått med seg at salongen kunne åpne igjen. De satt på vent. Men før timebestillingen ble åpnet tok alle ansatte og Tina og ringte til de kundene som hadde time 14 dager etter stengingen, og satte de opp på nye timer. Det er retningslinjer på hvor mange som får være i salongen, derfor måtte det settes opp nye arbeidstider for når ansatte jobbet, slik at de ikke blir for mange samtidig i salongen.
– Alle har vært så snille og behjelpelige med det av mine ansatte, sier Tina.
Når nettbestillingene åpnet, satt de og fulgte med. Alle sammen har timelistene sin hjemme gjennom nett.
– Det var helt sykt. Det bare fylte seg opp, hele mai var full på nesten under en time. Det var så artig å se, sier Tina.
Det var mange koronasveiser som kom til salongen. Men folk hadde vært kjempeflinke, det var ikke mye hjemmefarging og hjemmeklipping. Så frisørene trengte ikke å rette opp så mye. Det var lange ettervekster og mange lange år som kom inn i salongen.
Positivt
– Jeg tenker at det kanskje er positivt å ta en lite pause med alt egentlig. Jeg tor at vi kanskje hadde litt godt av denne bråbremsen, sier Tina, som ser positivt på sommeren 2020. De er mindre folk på jobb, så de får ikke produsert like mye. Tina vet at om sommeren så kunne de godt ha vært en fullt ansatt til i juli og august. Men det er det ikke plass til. Hun gruer seg til å si mye nei til turister som spør om time.
– Jeg ser frem til sommeren. Jeg tror ikke det blir lockdown noe mer, sier hun. Tina legger til at sett i ettertid var det usikkerheten som var verst. Det endret seg time for time, dag for dag. Måtte hele tiden følge med og se og høre. Hun er medlem i Norsk frisør-og velvære forbund, og de var gode å ha under coronapandemien. De var flinke til å gi beskjed når det var noe nytt. Da salongene kunne åpne igjen, hadde de ordnet alle plakatene om smittevern, som var bare å skrive ut. Medlemmene fikk sjekkliste på alt som måtte gjøres for å kunne starte igjen.
Tina sin plan for sommeren var en sydentur som nå er avlyst. I sommer blir det hytteliv og hjemmesommer med familien. Det blir også en del jobbing i salongen. Hun håper det blir fint vær i sommer.