Air Leap på Røros. Foto: Tore Østby

Korona-veileder for luftfarten er klar

Pressemelding fra Samferdselsdepartementet

Nå er veilederen for hvordan flyselskapene kan sikre nødvendige smitteverntiltak klar.
– I et langstrakt land som Norge er luftfarten en viktig del av transporttilbudet. Det skal være trygt å reise med fly, og både de reisende og de ansatte skal føle seg trygge for smitte både på i lufte og på bakken. Derfor er det viktig at vi nå får på plass en veileder for luftfarten, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. – Tydelige anbefalinger for smittevern gjør at flyselskapene kan drive sin virksomhet på en trygg måte overfor de reisende. Derfor kan vi nå endre tiltakene gradvis og kontrollert, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.Veilederen er utgitt av Helsedirektoratet, og er basert på faglige vurderinger levert av Folkehelseinstituttet i samarbeid med Luftfartstilsynet. Den gir konkrete råd for hvordan virksomhetene i luftfarten kan sørge for smittevernfaglig drift.

Gode rutiner og hygienetiltak
Et av de viktigste rådene i veilederen er at passasjerer og ansatte følger de generelle rådene om hånd- og hostehygiene, og at alle som er syke holder seg hjemme. Videre er det viktig med godt renhold.På flyplasser og under flyreiser er det gode muligheter for å sørge for at de generelle smittevernanbefalingene kan etterleves både før, under og etter reisen. Med gode rutiner vil man redusere bevegelse og kontakt mellom personer.

Ett tomt sete mellom hver passasjer
I flykabinen god utskiftning og filtrering av luften, og det er mulig å begrense kontakten mellom ansatte og passasjerer. Derfor kan helsemyndighetenes generelle anbefaling om minst en meters avstand mellom personer fravikes. Ett tomt sete mellom hver passasjer gir tilstrekkelig avstand, og det samme gjør midtgangen.Det er ikke nødvendig å legge inn ekstra avstand mellom seteradene i flyets lengderetning, på grunn av utskiftning og filtrering av luften, luftstrømmens retning og på grunn av barrieren som seteryggen utgjør. Reisende som tilhører samme husstand kan sitte ved siden av hverandre.Videre bør rutiner for ombordstigning og ilandstigning planlegges og organiseres godt, for eksempel gruppevis per rad og med god avstand. Bruken av håndbagasje som ikke kan plasseres under setet bør begrenses, og matservering bør unngås, eller maten bør deles ut på forhånd.

Sjekklister for tiltak på flyplassInnsjekkingsautomater, minibanker og selvbetjent bagasjeinnlevering
Sikre avstand mellom passasjerer i kø og mellomautomater/skranker (annenhver)Oppfordre til innsjekk på telefonSett opp hånddesinfeksjon til kunderForsterket renhold på hyppig berørte punkter

Innsjekkingsskranker, serviceskranker og gater
Sikre avstand mellom passasjerer i kø og mellom skrankerHolde avstand mellom skranker (annenhver)Montering av pleksiglass for å beskytte ansatteSett opp hånddesinfeksjon til kunderForsterket renhold på hyppig berørte punkter

Heiser, rulletrapper, rullebånd osv
Maks antall passasjererOppfordre passasjerer til å holde avstand (plakater)Forsterket renhold på hyppig berørte punkter

Sikkerhetskontroll, toll, passkontroll
Sikre avstand mellom passasjerer i kø og mellom rekkeneMontering av pleksiglass for å beskytte ansatteSett opp hånddesinfeksjon til kunder før kontrollenForsterket renhold på hyppig berørte punkter

Bagasjeutlevering
Sikre avstand mellom passasjererSett opp hånddesinfeksjon til kunder før bagasjeutleveringForsterket renhold på hyppig berørte punkter

Venteområder
Øk avstand ved å bruke annenhver stolForsterket renhold på hyppig berørte punkter

Kaféer og restauranter
Øk avstand ved å bruke annethvert bordSett opp hånddesinfeksjon til kunderRestauranter må ellers følge krav til virksomheter hvor det serveres matForsterket renhold på hyppig berørte punkterKontantløs/kontaktløs betaling

Butikker og kiosker
Sikre avstand mellom kunderMontering av pleksiglass for å beskytte ansatteSett opp hånddesinfeksjon til kunderForsterket renhold på hyppig berørte punkterKontantløs/kontaktløs betaling

Fellesområder (lekerom, stillerom)
Lekerom bør stengesSikre avstand mellom personer/maks antall av gangenSikre hyppig renhold på hyppig berørte punkterSett opp hånddesinfeksjon

Toaletter
Hyppig renholdBruk papirhåndklær, ikke lufttørkerAngi maks antall inne på toalettet

Ombordstigning og ilandstigning
Sikre god organisering og planleggingLegg inn godt med tid, og utfør ombordstigning/ilandstigning puljevis/radvisFyll opp flyet i rekkefølge slik at passasjerer ikke må kryssehverandrePassasjerer må bli sittende til det er deres tur til å gå ut av flyetSikre avstand mellom passasjerer og mellom passasjerer og ansatteTilby hånddesinfeksjon til passasjerer før påstigning og ved avstigning

Buss til og fra fly
Sikre god organisering og planleggingSikre tilstrekkelig kapasitet for å opprettholde avstand

Sitteplasser i flyet
Passasjerer som ikke er i samme husstand skal sitte på annethvert seteRengjøring av felles berøringspunkter, inkludert setebelter, armlener, bord og annet.

Bagasje på flyet
Begrens bruk av håndbagasje i kabinen som ikke kan plasseresunder setet.

Matservering
Unngå matservering ellerDel ut porsjonert mat og drikke på forhånd eller under påstigningToaletterEt toalett bør reserveres for ansattePassasjerer oppfordres til å bruke nærmeste toalettUnngå køHyppig renhold

Passasjerer med behov for assistanse
Sørg for god håndhygiene før og etter kontakt med den som skal ha assistanseMunnbind vurderes i hvert enkelt tilfelleRullestoler osv rengjøres etter bruk

Spesielt for ansatte
Hold god avstand til passasjerer ved på‐ og avstigningReduser unødvendig kontakt med passasjererOrganisér de ansatte slik at de håndterer ulike deler av kabinenHolde avstand til andre ansatte der det er mulig