Foto: Tove Østby

+ Siste måneden med Widerøe

Mars 2020 er den siste måneden Widerøe flyr Rørosruta. 1. april tar Air Leap over ruta. Historien til Widerøe på Røros startet i denne omgang i 2012, da de vant anbudet om å fly ruta på Røros. Etter at Braathens la ned ble det slutt på at flyselskapet fløy på egen regning og risiko. Nå er det Staten som kjøper flyrutetjenester. Widerøe tok over i desember 2012 etter politisk inngripen fra daværende samferdselsminister.

– Den inngripen tror jeg historien har vist at rørosingene og alle sammen som har lufthavna og flyruta i kjær kan være kjempeglad for. Vi fikk en sammenhengende vekstperiode etter det, sier Gudbrand Rognes som er Lufthavnsjef Røros lufthavn/Sjefflygeleder Røros TWR/APP.

https://vimeo.com/392196487

Statistikken viser at det har gått i positiv retning. I over sju år har Widerøe flydd nå, og i løpet av de siste 10 – 11 årene er passasjertallet på Røros Lufthavn tredoblet. Det viser økt samfunnsnytte, og økt nytte for næringslivet ved at de reiser raskt og effektivt.

– Det er kjapt å komme seg ut i Norge, og videre ut i verden med basis i Røros Lufthavn. Så Avinor og luftfart skaper forbindelser som er til nytte for folk har det vist seg, sier Rognes.

Statistikken viser at Rørosingene er flinke til å bruke flyplassen sin. Røros Flyplass er en lufthavn for hele Fjellregionen, og litt for Sverige i tillegg. Det er også en del faste kunder fra Øst-Trøndelag, Funäsdalen og området der. I tillegg er de det en del faste kunder fra Midtre Gauldal, Holtålen, Os, Tolga og Tynset. Alvdal og Folldal har kortere reisevei til Gardermoen.

– Dersom folk opplever at de får et godt tilbud, ok priser og tilbudet virker så bruker de det. Statistikken viser at det gjør de virkelig, sier Gudbrand. Han legger til at de er tilstede for alle andre som ønsker å fly. Om du er rik og ønsker å ta business jet og skal ta en tur på det flotte hotellet i Fjällnäs, eller om du har lyst til å ha ei langhelg på Røros så kan man komme med småflyet sitt og parkere hos dem. Røros Flyplass er også tilstede for søk- og redningstjenesten i Norge. Flyplassen har et tankanlegg som de kan benytte ved behov. Alle som bor i nærområdet vil jevnlig høre helikopter som er her på søk- og redningsoppdrag, eller kanskje som luftambulanse.

– Så i en beredskapssammenheng er det viktig å ha lufthavnen og det tilbudet der. Politi og Forsvar benytter oss. Forsvaret til en del øvingsaktivitet, så man må ikke bare tro at det er vanlig flyrutetrafikken som har nytte av lufthavnen. Det er til nytte i et større samfunnsmessig perspektiv, sier Rognes. Han legger til at det er enkelte som tror at de jobber bare kvarter, 20 minutter når det står et rutefly der, men Gudbrand kan forsikre de fleste om det er et betydelig arbeid som ligger i bunnen før man får lov til å ta imot et eneste rutefly i det hele tatt. Bak ligger det dokumentasjon, trening, øvelse, forbedrings arbeid osv. De prøver å gjøre sitt beste med de ressursene de har til rådighet.

Nå har Røros har det beste rutetilbudet som noen gang har vært på lufthavna. Det er 17 ukentlige avganger. På en vanlig ukedag lander morgenflyet fra Oslo ca. klokken 07. Flyet står på bakken en liten stud før det tar av igjen klokken 07.15, og er på Gardermoen litt over klokken 08. På ettermiddagen lander flyet fra Gardermoen ca klokken 15.50. Det står på bakken til klokken 16.05, før det går sørover igjen. Den siste muligheten til å komme seg til og fra Røros på kvelden har landing klokken 20.20, og avgang sørover til Oslo klokken 20.35. På lørdager er det ingen ruteflyging, men på søndager er det to ankomster og to avganger. På samme tid som en ukedags ettermiddag og kveld.

– Det er ypperlige mulighet til å komme seg til og fra Røros og regionen rundt for ei helg. Særlig det med flere flyseter ut fra Røros på en søndag har blitt godt mottatt. I sommer og i fjor vinter var det kun en avgang ut på søndager, den var svært ofte fullbooket og med venteliste. Nå synes jeg Widerøe har gjort en god jobb med å tilby flere flyseter, sånn at flere kan få gleden av å reise raskt og effektivt, sier Gudbrand. Han legger til at Widerøe er veldig lydhør overfor lufthavna og regionens tilbakemeldinger og ønsker, og setter opp ekstra kapasitet fast når det er Julemarked. da er det ekstra mange som ønsker å reise til og fra Røros. Det samme er under Rørosmartnan, og delvis under Vinterfestspill i Bergstaden. I fjor fløy Widerøe charter da det var Nores-messe på Røros, for å få enda flere folk hit enn det var kapasitet til med rutefly.

– Det er mulig å arrangere større arrangement på Røros, dersom du har lyst. Med flyplass så kan vi fikse det glatt, sier Rognes. For fremtiden håper han at det kan bringes elektriske fly inn i dette.

Facebook
Twitter
LinkedIn