Ny asfalt i sommer

I sommersesongen er det planlagt nyasfaltering av strekningen Sjøbakken til Gjøsvika på Fylkesveiene 30 og 31 (2660 meter). Det fremgår av Fylkesordførerens svar på spørsmål fra Fylkestingsrepresentant Bjørn Salvesen (Uavhengig). Det kom sterke reaksjoner på svært dype spor mellom rundkjøringa og Sjøbakken i 2016. Sommeren etter ble det løst ved å høvle ned asfalten utenfor sporene.

Bjørn Salvesen (SV) Foto: Tore Østby

Siden da har slitasje skapt dypere spor igjen, på hele strekningen som skal få ny asfalt i sommer. I fylkesordførerens svar til Salvesen loves ny asfalt på to andre strekninger også:

  • Fv30 Singsås-Hindbjørga hp04 km 4199-5400.
    Lengde 1201 m.
  • Fv30 Hessdalen-Novola camping hp08 km 5759 –
    hp09 km 1945. Lengde 4801 m.

Det er ikke foreslått nyasfaltering på alle de andre strekningene med store sporproblemer i vinter. Både på Rugldalen, ved Harborg og ved Gullikstadbakkene har dype spor ført til utforkjøringer og farlige situasjoner i trafikken.

I følge Fylkesordføreren er større utbedring av veien forøvrig avhengig av bompengefinansiering.

Tore O Sandvik Foto: Tore Østby

I forhold til framtidig utbedring så vil reguleringsplanleggingen starte i løpet av året med estimert anleggsstart tidligst i 2023/24. Kommunene Røros, Holtålen og Midtre Gauldal har alle gjort prinsippvedtak om utredning av bompengefinansierte tiltakspakker. De skal også vedta reguleringsplanene, samt gjøre lokalpolitiske vedtak av at det skal sendes bompengesøknad til departementet.

Uten en bompengepakke vil det kun bli mindre utbedringstiltak og de må prioriteres på linje med tiltak på alle øvrige fylkesveger i Trøndelag, heter det i svaret fra Fylkesordføreren på spørsmålet fra Salvesen.

Arkivbilde. Foto: Tore Østby