Når flytårnfunksjonene flyttes fra Røros til Bodø i 2021, går tårnbygningen en usikker skjebne i møte. Tårnet er merket som hinder for luftfarten. Luftfartshindre, skal normalt rives når de ikke har noen funksjon for luftfarten.
– Det er ikke fattet noe vedtak om riving. Det kommer nok ikke til å skje noen riving, før det nye opplegget med tårntjeneste fra Bodø er satt i drift. Når det er konkludert med at dette fungerer, vil byggets fremtid bli vurdert, sier lufthavnsjef Røros lufthavn/Sjefflygeleder Røros TWR/APP Rognes Gudbrand Rognes til Rørosnytt.
Tårnet som står ved flyplassen i dag, ble åpnet i 1967. Det ble da åpnet som kombinert terminal og trafikktårn. Avgangshall og ankomsthall var da i første etasje i tårnet. Det var Røros kommune, som eide og drev flyplassen de første årene. Slik sett er flyplasstårnet en gammel kommunal bygning, men eies i dag av Avinor.
Det første tårnet på flyplassen var ei hytte med et påbygg på taket. Tårnet hadde da om lag samme høyde som et toetasjes hus.
Planene om å endre tårnfunksjonen ved Røros flyplass ble presentert første gang i 2012. Endringsprosessen har tatt tid, og i 2021 overføres styringen av luftfarten på Røros til ansatte stasjonert i Bodø.
Veien til en fredning kan synes lang. I 2009 vurderte Avinor i samarbeid med Riksantikvaren alle Avinors bygninger med tanke på fredning. Bygningsmassen på Røros ble da vurdert til ikke å være fredningsverdig. I denne prosessen ble blant annet tårnet på Gardermoen, som ble bygd i 1999, fredet.