Foto: WilLee-Wright

Viser fram Røros

-Stas å bli sett!

Det er oppsummeringen til både Jorid Scott Svendsen, Lars-Eric Granqvist, Marit Evanger, Eva Nordfjell og Magne Haugom som er i Berlin for å vise fram Røros og Trøndelag på verdens største landbruks- og matmesse, skriver Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS i en pressemelding.

Rørosrein var en av tre nominerte til Bygdeutviklingsprisen til Innovasjon Norge. De stakk ikke av med seieren, men var strålende fornøyd med å ha blitt nominert og være med på festmiddag i Berlin. – Vi ble skikkelig gjort stas på, og det er så artig å få denne hederen av matfolket som er samlet. Vi følte oss som vinnere!

I følge Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS var reinsdyrskav fra Røros den mest populære retten på den trønderske standen i går, «sehr Lekker» var gjenganger-kommentaren.

Jorid Svendsen fra Vauldalen Fjellhotell har også samme oppsummering etter første dag: – Vi i vår næring tar oss sjelden tid til å være med på andre ting, men her blir vi gjort stas på og blir sett, sier Svendsen. – Det er mange aspekter med å delta på Grüne Woche, diskuterer Svendsen og Granqvist. – For det første får vi vist fram Røros både på Trøndelag og FjellNorge sin stand, sier de. – Røros har tatt en posisjon i Norge med et godt samarbeid mellom mat og reiseliv, og vi får virkelig vist det fram til tyske besøkende. En annen viktig ting som skjer her er at vi får møtt et stort nettverk av samarbeidspartnere og potensielle kunder. Det er veldig inspirerende!

Svendsen er også godt fornøyd med opplegget fra Landbruks- og matdepartementet og den trønderske standen. – Oi! Trøndersk Mat og Drikke har koordinert standen her, og de er et veldig godt verktøy for fylket så man får løftet fram maten. Det tror jeg er viktig om Trøndelag skal fortsette å utvikle den posisjonen vi nå må kunne si at vi har tatt, som ledende innen mat og reiseliv, avslutter Svendsen.

Om Trøndelag på Grüne Woche:

Trøndelag er en del av Landbruks- og Matdepartementets paviljong på Grüne Woche, verdens største landbruks- og matmesse. Fra Norge er også Fjell Norge og Fjord Norge med som regioner.

Fra Trøndelag er det brukt råvarer fra hele regionen og satt sammen 10 ulike smaksretter, med råvarer fra hav til høgfjell, som skal sette matopplevelsen i sentrum for publikum. Kokkene Lars Erik Vesterdal og Jostein Austli har satt sammen en smakfull meny med blant annet rein, elg, lam, ost, laks, kveite, blåskjell, sild som hovedråvarer.

Et stort utvalg drikke er det også med, 10 sorter øl fra 5 ulike bryggeri, 11 typer akevitt, og drikke av bringebær og tyttebær. Denne totalpakken med mat, drikke og forslag til aktiviteter, skal gi det internasjonale publikumet lyst til å ta turen til matregionen Trøndelag.

7 matdestinasjoner

I forkant av messen har 7 reiselivsdestinasjoner i Trøndelag satt sammen forslag til aktiviteter for mat- og drikkeinteresserte. De promoteres selvsagt på stand i Berlin.

Det er fjerde gang Trøndelag står samlet på en del av Landbruks- og Matdepartementets stand på Grüne Woche. Felles for alle deltagerne på stand, er at de snakker tysk, er gode formidlere og kan selge opplevelsesregionen Trøndelag.

Faktaboks Internasjonal Grüne Woche

  • Internasjonal Grüne Woche 2018 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 19. – 28. januar. Dette er 83. gang messen arrangeres. IGW er en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk.
  • På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 60 land. Totalt deltar over 1,600 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 450 000 besøkende.
  • Norge deltar på messen for 31. gang i 2018
  • I 2018 vil det være rundt 95 utstillere fra tre regioner i Norge. Fjord Norge, Trøndelag og FjellNorge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin.
  • Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden.
  • Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.
  • Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regionale matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling.
Foto: WilLee-Wright
Foto: WilLee-Wright
Foto: WilLee-Wright

 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest