Illustrasjon skjermbilde fra Norkart.no

To av tre mener boligkjøp har blitt tryggere

RS Servicenter

De nye reglene for bolighandel har bred støtte i befolkningen, viser en ny undersøkelse. De fleste mener endringene vil gi færre konflikter, og øke tryggheten for både kjøpere og selgere.

Fra årsskiftet ble det gjort endringer i avhendingsloven, som regulerer kjøp og salg av boliger. Selger kan ikke lenger ta forbehold om at boligen «selges som den er», men må dokumentere tilstanden. Kjøper kan dermed heller ikke klage på forhold det er opplyst om i takstrapport eller salgsoppgave.

Hensikten med de nye bestemmelsene var å gjøre bolighandelen tryggere, og redusere antall konflikter.

Etter at endringene trådte i kraft, viser en ny måling utført av Yougov for bransjeorganisasjonen Norsk takst at folk flest er godt fornøyd med reglene. 65 prosent mener bestemmelsene har gjort det tryggere å kjøpe brukt bolig.

– Bare 12 prosent svarer nei på spørsmålet, mens 23 prosent krysser av for vet ikke, så troen på at reformen vil virke etter hensikten er svært høy, sier Daniel Ø. Helgesen, administrerende direktør i Norsk takst i en pressemelding.

Lavere risiko

Et klart flertall mener også at risikoen for å kjøpe en bolig med skjulte feil og mangler er redusert. 56 prosent støtter et slikt syn, mens 20 prosent svarer nei.

– Det er ellers svært interessant å registrere at flertallet mener begge parter har fordel av de skjerpede bestemmelsene. 53 prosent mener det har blitt mindre risikabelt også å være boligselger, mens bare 19 prosent har motsatt syn, sier Helgesen.

54 prosent tror de nye lovreglene vil dempe antall konflikter etter boligsalg, mens kun 18 prosent svarer at det ikke vil gjøre det.

Samlet sett har reformen høy tilslutning blant folk flest. 42 prosent sier seg ganske eller meget fornøyd med at reglene ble endret. Kun 13 prosent oppgir å være ganske eller meget misfornøyd.

Spår færre konflikter

– De nye reglene gir et sterkt insitament for selgere til å gi mer og bedre informasjon om boligen i forkant, blant annet ved å innhente grundige tilstandsrapporter laget av kompetente takstingeniører. Norsk takst har lenge ment at disse endringene ville være positive, sier Helgesen.

Han er glad for at dette synet har bred støtte i befolkningen, og mener det harmonerer godt med de tilbakemeldingene Norsk takst får fra egne medlemmer og andre aktører i boligomsetningen.

Grunntanken bak de nye bestemmelsene er at jo mer som er avklart og opplyst i forkant, desto mindre rom blir det for skuffelser og tvister senere.

– Det er all grunn til å håpe på at endringene vil virke etter hensikten, og vår tro om at vi på sikt vil se et merkbart lavere konfliktnivå i boligomsetningen er forsterket, sier Daniel Ø. Helgesen i Norsk takst.