Domus teaser
Rob Veldhuis Foto: Tore Østby

Spørsmål om gang- og sykkelveier i Falunveien og An-Magrittsveien

Rob Veldhuis (H) stiller spørsmål om gang- og sykkelveier i Falunveien og An-Magrittsveien til ordføreren.

Spørsmålet fra Veldhuis:

– Utbygging av gang- og sykkelveier har vært et prioritert miljøtiltak fra statlig hold gjennom flere tiår. Ved å reise langs fylkesveier gjennom nabobygder, ser vi at vei for myke trafikanter er på plass og enda mer er under bygging. 

Videreføring av GSV fra Rema 1000 til Sjøbakken og langs An-Magrittveien har vært på programmet for de fleste partier representert i Røros kommunestyre ved de siste valgene. Men det ser ut til at utbygging langs de to nevnte veiene har ligget i dvale. Vi er klare over at dette er et fylkeskommunalt ansvar, men vi ønsker i finne ut om det er utvist forventet aktivitet fra politisk ledelse og administrasjonen i Røros kommune for at de to prosjektene kan nå opp til prioritering hos veieier, Trøndelag fylkeskommune. 

Vi ber om et sammendrag av handlinger og innspill fra Røros som er rettet mot fylkeskommunen i form av korrespondanse, direkte kontakt, samtaler eller møter med personer og argumentasjon overfor instanser som prioriterer bruk av midler på slike prosjekter. 

Vi ønsker også få en redegjørelse om kommunens egen innsats for å få gjennomført GSV langs de to nevnte veiene i form av oppdatert og godkjent planverk, eiendomsforhold og grunnerverv. 

Vi ser for oss et skriftlig svar senest i kommende formannskapsmøte 17. november 2022.

Røros Høyre, Rob Veldhuis, gruppeleder. 

Svar på spørsmål fra ordfører Isak V. Busch. 

Overordnet: 

– Dette er en sak (alle?) politiske partier på Røros har gått til valg på, så det er fint å få anledning til å belyse hvordan de politiske partier har jobbet med dette. 

Revidering av områdeplan for Røros sentrum ble startet opp i 2013 og endelig vedtatt i 2019. Denne omhandler bl.a. GSV langs Falunveien og opp til Sjøbakken, og GSV fra Sjøbakken frem til avkjøring til Konstknektveien ovenfor Storstuggu. 

I inneværende periode ble den meget omfattende prosessen med å få til en omforent akseptabel løsning med gang- og sykkelvei på delstrekket langs Falunveien sluttført. På grunn av den spesielle statusen for området var det en dragkamp mellom riksantikvaren, kommunen, statens vegvesen og fylkeskommunen før man landet på en løsning som innebærer en kombinert bruk av eksisterende gammelt veinett og opparbeidelse av ny gang og sykkelvei. Et enstemmig formannskap vedtok denne løsningen. Etter vedtaket har det blitt bygget gang og sykkelvei i etapper, siden dette har vært et spleiselagsprosjekt mellom Røros kommune og trøndelag fylkeskommune. 

Når det gjelder gangvei langs øvrige fylkesveier i kommunen er det neste naturlige skrittet gang- og sykkelvei langs An-Magritt veien. 

Politisk: 

– I forbindelse med dette har ordfører deltatt på befaringer og møter med Fylkeskommunen (representert både politisk og administrativt), i tillegg til kontakt i eget nettverk og med egne partifeller på både fylkesnivå – men også nevnt saken for relevante statsråder/statssekretærer når de har besøkt Røros. 

Spørsmål om gang- og sykkelveier i forbindelse med FV30-prosjektet har også vært løftet inn i styringsgruppa. 

Senest for tre uker siden deltok jeg i et møte der det ble brakt på det rene at Røros kommune får delfinansiert siste del av utbyggingen langs Falunveien, og at det er inngått kontrakt med entreprenør på dette. 

Argumentasjon som er brukt er trafikksikkerhet, hensyn til miljøet (reduserte utslipp), trygg skolevei og den faktiske bruken som er der allerede i dag (rekreasjon/trim) 

Jeg er også kjent med at flere blant de lokale partiene har vært aktive for å få frigjort fylkeskommunale penger til gang- og sykkelveibygging på Røros, og jeg vil understreke viktigheten av at alle partier har et ansvar for å jobbe politisk for Rørossamfunnets beste. 

Administrativt: 

– Siden planen ble vedtatt er det jobbet aktivt mot fylkeskommunen for å få på plass GSV. Med egne ressurser har Røros kommune stått for arbeidet med nødvendig grunnerverv og prosjektering av GSV langs Falunveien opp til Småseterveien. Kommunen har fra og med 2020 søkt fylkeskommunen hvert år om medfinansiering av dette strekket med forutsetning om spleiselag 50/50. Det første lille strekket med forlengelse opp til kryssing ved Rema valgte kommunen å bygge selv for å få effektuert i 2020. Det er videre jobbet aktivt mot fylkesadministrasjon og politisk ledelse for Hovedutvalg for veg for å få på plass fylkeskommunal finansiering. Høsten 2022 fikk vi endelig fylkeskommunalt vedtak på finansiering av dette strekket. Konkurranse er gjennomført og oppstart er straks forestående.

Revidering av planer langs det resterende strekket fra Hotellet til Langseth er startet opp. Mye av arealet som er aktuelt for GSV er allerede i offentlig eie, men det vil også her være behov for grunnerverv. Hvis Fylkeskommunen skal være byggherre kreves det at det er ferdig regulert. 

Røros kommune har strekt seg langt med å bidra både økonomisk og med gjennomføring av oppgaver som strengt tatt ligger til vegeier. Røros kommune kan ikke bidra økonomisk på samme måte som tidligere på GSV prosjekter som fylkeskommunen er eier av. Jf kommunelovens § 14-15 Kan kommunen ta opp lån for å finansiere investeringer som eies av kommunen selv. Da dette er fylkesvei betyr det at kommunen ikke kan bidra med lånefinansierte midler i slike prosjekter. Det må i så fall finansieres fra drift eller fondsbruk. 

Trafikksikkerhetsutvalget hadde møte med og befaring sammen med politisk ledelse vei og administrasjon hos fylket i mai 2022. Kommuneplanleggere var også med på befaringen. I tillegg til flere trafikksikkerhetstiltak var GSV også sentralt. Det har tidligere også vært møte med og befaring sammen med hovedutvalg vei før pandemien hvor GSV var tema.