Skrur ned Euronics-skiltet

Kjøpmann Per Brende skifter skilt.

Nå skrur kjøpmann Per Brende ned Euronics-skiltet over døra. Heretter skal butikken hete Elon. Brende lover at kundene vil kjenne igjen butikken, og at det kanskje kommer noen overraskelser de vil sette pris på.

Fra 1. januar er Euronics-navnet historie. Til sammen 550 utsalgssteder i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island samles da under Elon-paraplyen, uten at det fører med seg noen revolusjon for butikken som til nå er kjent som Euronics Røros.

– Det mest synlige nå i første omgang, er vel skiltet jeg skrur ned over døra her. Ellers vil folk kjenne igjen både produktene og personene i butikken, sier Brende.

Han har drevet butikken siden fusjonen mellom Euronics og Coop Elektro i 2015. På den tiden har konkurransen endret seg kraftig, med store kjeder og netthandel som satser på at enorme volum skal kompensere for pressede marginer.

Brende har ingen planer om å kaste seg på den karusellen selv om  han bytter navnet over døra. Snarere tvert i mot.

Mennesker foran prisroboter

– Akkurat som før vil vi fokusere på å gi kundene våre personlig service og trygg handel. Der andre satser på roboter som overvåker konkurrentenes priser, satser vi på mennesker som har kunnskap om produktene og kan gi deg et godt råd. Kundene våre er også naboene våre, og dem ønsker vi å hjelpe så godt som overhodet mulig, om nødvendig med å bringe varen helt inn i huset og påse at den virker som den skal, sier Brende. 

Etter å ha vært en del av Elon siden 2015, er han trygg på hva navnebyttet vil bety og ikke bety. Kjøpmannen ser poenget med at Elon samler all faghandel innen elektronikkbransjen under samme navn. Størrelse gir også noen stordriftsfordeler kundene skal få nyte godt av.

– Vi får tilgang til flere produkter og tjenester, som vi kan tilby til enda mer konkurransedyktige priser. Å være stor er en fordel når du kjøper inn varene, men når du skal selge dem er det en fordel å kjenne kundene dine og vite hva de faktisk trenger, sier Brende. 

Administrerende direktør Asle Bjerkebakke i Elon/Euronics trekker også frem en styrket posisjon og bedre innkjøpsbetingelser for de rundt 50 kjøpmennene som nå får et nytt navn på veggen.

– Elon har en historie med lokale kjøpmenn, som gjerne har drevet butikkene sine i generasjoner. I Norge har de vært deleiere i Elon Group siden 2015, og  tiden er nå passende for å omprofilere også de norske butikkene, sier Bjerkebekke.