Lars Inge Sevatdal og Olav Sivertsen fra RørosTeknikk. Foto: Svend Agne Strømmevold

RørosTeknikk: – Hadde ikke eksistert uten Elden

I dag drifter RørosTeknikk AS blant annet Storstuggu og Elden, men det hele begynte på starten av 90-tallet da de første planene om utendørsteateret som den gang het Det brinner en eld kom på bordet. 

RørosTeknikk er en lokal profesjonell aktør innen lyd, lys, scene og pyro, som har det tekniske ansvaret ved Storstuggu, Røros kirke og Hovet i Ålen.

Det brinner en eld

Daglig leder for RørosTeknikk, Olav Sivertsen, forteller at det var i planleggingsfasen av utendørsteateret Det brinner en eld, som begynte i 1992, at ideen om å opprette et selskap først var påtenkt.

– Da var jeg med som representant fra teaterlaget på den tekniske siden, og det var egentlig der det startet opp. Det medførte at jeg fikk gode kontakter fra Oslo på den første Elden-oppsetningen i 1994, som gjorde at jeg tenkte at dette må jeg begynne å satse litt på, sier Sivertsen.

Det var da Sivertsen startet et selskap under navnet Arrangement og lys. Noen år senere involverte han seg i prosjektet Storstuggu, hvor RørosTeknikk som vi kjenner det i dag ble startet. RørosTeknikk ble etablert som firma i 2000. 

– Sånn begynte det, og vi fikk da ansvaret for å drifte Storstuggu, som har blitt en viktig base for oss, forteller Sivertsen, – men uten Elden, og det vi begynte med i 1992, og det som utviklet seg med forestillingene og kompetansen, så hadde ikke RørosTeknikk eksistert i dag. 

Omfattende teknisk produksjon

Elden er et omfattende arrangement som krever en mengde utstyr, kompetanse og tekniske løsninger. Under arrangementet arbeider sju teknikere for å drifte oppsetningen. Selskapet bruker cirka 900 timer, 25 kilometer med kabel og benytter en utstyrspark på en verdi mellom åtte til ti millioner.

– Er det noen andre arrangementer dere jobber med som er like omfattende?

– Nei, og det skal vi være glad for, ler Olav, – Vi bruker halve sommeren på det, og noen av oss har vel gjort det mer eller mindre hele tiden siden 1994. Det er ingenting som måler seg opp i mot Elden verken i forhold til teknisk omfang, bemanning eller omsetning. 

– Vi leier inn folk på følge-spot og lydtekniker fra Oslo, fortsetter Olav, – Det er klart uten de gode forbindelsene vi har, så hadde ikke vi som en så liten bedrift kunne hatt et arrangement som det her. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

En så omfattende oppsetning som Elden krever enorme tekniske ressurser, og den store, naturlige teaterscenen byr på utfordringer på den tekniske siden. Foto: Svend Agne Strømmevold.

– Er det mye som kan gå feil under en slik teknisk produksjon?

– Alt kan gå galt, men i år er vi kanskje på den teknologiske siden så høyt oppe og langt fram som vi kan. Hvordan ting har fungert så bra de tidligere årene kan vi takke gode guder for. For det er klart at det er veldig mye som skal klaffe; Det er nytt utstyr herfra og derfra, vi har godt vær, vi har og til tider veldig dårlig vær, som har gjort det spennende i en del sammenhenger, forteller Olav. 

Teknisk leder ved RørosTeknikk, Lars Inge Sevatdal har vært med på Elden litt til og fra siden begynnelsen, og har bidratt mye de siste ti årene.

– Produksjonen vokser bare i alle retninger og det stiller krav til utstyret vi har med, og det har jo skjedd betydelige ting, forteller Lars Inge, – Det er jo liksom den største jobben vi holder på med, så det byr på en del utfordringer vi ikke kommer borti på andre arrangementer. 

Litt filosofi, litt snillhet 

RørosTeknikk og Elden har vokst opp sammen, og selskapet har ikke bare skapt forbindelser der, men også også fått en slags bedriftsfilosofi fra sitt langvarige forhold med musikkteateret.

– Sammen med Bergstaden Old Stars, Teaterlaget, og den backupen og omtanken vi har fått fra dem, og fra Elden – litt filosofi, litt snillhet – har vært veldig viktig, og det tror jeg kanskje er noe av det viktigste vi har tatt med oss inn i firmaet, sier Sivertsen, og konkluderer: – Bare det å komme på Elden her, og du ser at amfiet begynner å komme opp. Det er voldsomt artig å være med på selv om det er slitsomt mange ganger, og det er en begivenhet hvert år etter min oppfatning å være deltager i det her.

RS Servicenter