Håvard Augensen. Foto: Svend Agne Strømmevold.

Rekordomsetning for Røros Metall

Røros Metall passerte 200 millioner i omsetning for første gang i selskapets historie. Det viser nye regnskapstall publisert for regnskapsåret 2022. De utbetaler samtidig et ordinært utbytte på 4,5 millioner kroner.

I regnskapsåret 2022 oppnådde Røros Metall AS en betydelig økning i driftsinntekter sammenlignet med 2021. Salgsinntektene for 2022 beløp seg til 201 347 000 NOK, mens de tilsvarende tallene for 2021 var 175 371 000 NOK. Dette indikerer en vekst på rundt 15% i selskapets omsetning.

Driftsresultatet forbedret seg også betydelig i løpet av regnskapsåret 2022. Selskapet oppnådde et driftsresultat på 8 021 000 NOK i 2022 sammenlignet med 1 990 000 NOK i 2021. 

Røros Metall AS har også kunngjort en økning i årsresultatet for 2022 sammenlignet med året før. Årsresultatet for 2022 er rapportert til å være 4 776 000 NOK, mens det tilsvarende tallet for 2021 var 2 011 000 NOK. 

Når det gjelder utbytte, kunngjorde Røros Metall AS utbetaling av et ordinært utbytte på 4 500 000 NOK for regnskapsåret 2022. Det ble til sammenligning ikke utbetalt utbytte i 2021.

Først i verden
Administrerende direktør ved Røros Metall, Håvard Augensen, er godt fornøyd med fjorårets resultat. 

I 2021 lanserte Røros Metall RørosHetta Sense, og flyttet produksjonen til Røros. 

– Røroshetta sense erer selvtenkende kjøkkenhetter. Det betyr at du slipper å tenke på vifta i det hele tatt, og den vil sørge for et optimalt inneklima, sier Augensen, og legger til at det ikke er noen andre selskaper som har hatt et tilsvarende produkt.

Ikke før i 2022 kom resultatet av den nye satsingen.

– Markedet har virkelig tatt det til seg. Det er ingen andre i verden som gjør det, og satsingen har slått veldig godt ut både i Norge, Sverige, Danmark og England, forklarer Augensen.

Fortsatt gode resultater
– Hvordan ser det ut for bedriften så langt i år?

– Vi kommer til å kopiere fjoråret mer eller mindre, og i første halvår har vi gjort det like godt som i fjor, i et marked som egentlig er 20 prosent ned, sier Augensen.

Det er en tøff periode for kjøkkenbransjen, forteller Håvard. 

– Med økte renter, inflasjon og økte råvarepriser. Dessuten blir vi som importerer mye i Euro, påvirket av den svake krona, sier Augensen og legger til, – så vi ser ikke for oss et super-resultat i år, men vi kommer nok til å få et godt salgsår. Det skal vi bygge videre på til neste år, og da tror vi markedet vil løsne litt opp igjen.