Domus teaser
Reiselivsleder Tove R. Martens. Foto: Svend Agne Strømmevold

Ønsker fortsatt samarbeid

Savalen Fjellhotell & Spa, Tynset Rom og Camping og Tynset Hotell ønsker å lansere Visit Savalen – Tynset som et alternativ til Visit Røros og Østerdalen. Vil dette påvirke planene til Visit Røros og Østerdalen?

Vi spurte reiselivssjef og daglig leder ved Destinasjon Røros, Tove Martens, om hun hadde en kommentar, og spurte henne om planene til selskapet Visit Røros og Østerdalen vil bli påvirket av at noen av de største reiselivsgigantene i Østerdalen sier nei til å være med på det nye samvirkeforetaket.

– Vi tror samarbeid er nøkkelen til suksess for denne regionen og alle som satser på reiseliv. For at vi skal synes i kampen om gjestene mener vi at samarbeidet bør være bredt, da har vi flere muskler og blir mer synlig. Nasjonal reiselivsstrategi og utredning om destinasjonsselskaper (Epinion og Gyger) bekrefter det samme, forklarer Martens.

Reiselivssfjefen forteller at Østerdalen og Rørosregionen ikke konkurrerer mot hverandre, men at kampen om kundene og de besøkende er nasjonal og internasjonal.

– Målet må være å få flest mulig til å komme til regionen, og bli her lengst mulig. Når vi står mange sammen, har vi muskler nok til å løfte fram hele den mangfoldige regionen vår. Det vises til strategien til Destinasjon Røros, som ganske riktig peker på verdien merkevaren Røros har hele for regionen, men i tillegg sier den samme strategien at det skal utvikles blant annet en merkevarestrategi. En merkevarestrategi vil naturligvis omfatte og løfte frem regionen i sin helhet. Det tredje innsatsområdet i strategien det vises til er regionsamarbeid, og er noe også det nye selskapet Visit Røros og Østerdalen vil ha fokus på, forklarer Martens.

Så langt har i underkant av 90 selskap fra Stor-Elvdal i sør til Haltdalen i nord gått sammen som stiftere av det nye selskapet Visit Røros og Østerdalen SA. Nye eiere vil også i framtida bli ønsket velkommen inn.

Nei til Visit Røros, lanserer Visit Tynset