Nytoget som skal trafikkere Rørosbanen innom Røros på en snarvisitt. Foto: Iver Waldahl Lillegjære

+ Nytog på rørosvisitt

Domus teaser

Det nye bimodale toget som skal gå på Trønderbanen, Meråkerbanen og Rørosbanen var innom Røros i dag på en snarvisitt.

Toget var ute på en testtur på Rørosbanen i sørlig retning rett før klokken 11:00 i formiddag. Det var 40 tonn med sand ombord på toget for å simulere fullt tog med passasjerer og last. Det er nyttig å få testet dieselfremdriften i skikkelig kulde og det får man i fullt monn på Rørosbanen i disse dager.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik har tidligere uttalt at togsettene vil bli satt inn i trafikk i løpet av 2021.

– Faktum er at alle de 14 nye togsettene som planlagt vil settes i trafikk, hovedsakelig på Trønderbanen, i løpet av 2021, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Tegningen viser den lille mellomvogna for dieselmotorer, senere kan denne evt erstattes med f.eks batterier eller annen teknologi. (Illustrasjon: Infokraft/Jernbanedirektoratet)

De bimodale togsettene er i stor grad identiske med type 74 og 75 slik vi kjenner dem fra før, forskjellen ligger i at togene har en ekstra liten mellomvogn der dieselmotorer av den moderne typen (Euro6) er plassert.

Disse motorene driver generatorer som leverer strøm til toget når det ikke kjører på vanlig måte under kontaktledning. Lokal- og regiontrafikken i Trøndelag går på strekninger både med og uten kontaktledning og bimodale eller hybridtog er derfor godt egnet. De eksisterende diestogene i denne trafikken, type 92, ble levert på midten av 1980-tallet og har nådd sin tekniske levealder.

I slutten av 2018 inngikk Norske tog og den sveitsiske togprodusenten Stadler Rail avtale om leveranse av de 14 bimodale togsettene. Alle togene skal være levert innen utgangen av året, noe som betyr en framskynding av leveransen.