Rørosinger med mat og reiseliv til Berlin

Skal stå på stand på messen Internationale Grüne Woche. Foto Wil Lee-Wright / Oi! Trøndersk Mat og Drikke As.

Trøndelag er godt representert på verdens største matmesse i Berlin i januar. Målet med deltagelsen er å lokke tyskere på besøk til regionen, gjennom gode smaker fra hav til fjell. Nå har de trønderske deltagerne startet oppkjøringen, for å bli klare til å vise fram sin region og Trøndelag som mat- og reiselivsdestinasjon til tyskerne, skriver Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS i en pressemelding. 

Fra Røros deltar Jorid Svendsen – Vauldalen Fjellhotell, Tove Martens – Destinasjon Røros og Lars Eric Granquist – Rørosmeieriet.

Messen Internationale Grüne Woche (IGW) er Landbruks- og matdepartementets største internasjonale satsing i løpet av året. Målet er å vise fram Norge som en mat- og reiselivsdestinasjon med tydelig lokal og regional identitet. Derfor velges det ut 3 regioner som representerer Norge, i år er det Trøndelag, Nord-Norge og Fjell Norge.

Og Trøndelag er med for femte gang, og anses for å være en sterk destinasjon med kobling mat og reiseliv. – Vi gleder oss stort til å være med til Grüne Woche igjen, sier prosjektleder Brit Melting i Oi! Trøndersk Mat og Drikke. – Det betyr mye for Trøndelag å være representert, og arbeidet i forkant gjør at mange bedrifter i regionen finner sammen og utvikler samarbeid. Gjennom dette arbeidet bygger vi Trøndelag med mat! Slik får vi styrket Trøndelag som mat- og reiselivsdestinasjon, og målet er at dette skal vare også utover deltagelsen i Berlin, sier Melting.

Over 25 deltagere fra hele Trøndelag vil være fysisk til stede i Berlin i løpet av de 10 dagene messen varer. Dette er matprodusenter og reiselivsaktører som skal formidle budskapet om matopplevelsen vi har i region. – Det er en stor kabal å legge for å finne ut hvem som skal være til stede på stand i Berlin, forteller Melting. – De skal være representanter for sin region, og de skal kunne selge Trøndelag og Norge som mat- og reiselivsdestinasjon. Det må skje på tysk eller engelsk, og det er lange dager på messen.

Noen matprodusenter blir representert gjennom en meny som tilbys på stand, som har et utvalg av råvarer fra hav til fjell. Flere reiselivsbedrifter «deltar» også med matopplevelser som reisemål som presenteres publikum i en brosjyre.

Det er totalt 8 regioner representert på messen fra Trøndelag: Røros, Oppdal, Orkdalsregionen, Trondheimsregionen med Frosta og Stjørdal, Hitra/Frøya, Fosen, Innherred med Den Gyldne Omvei og Namdalen med Namdalskysten.

Fakta

  • Internasjonal Grüne Woche 2019 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 17. – 27. januar. Dette er 84. gang messen arrangeres. IGW er en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk.
  • På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 60 land. Totalt deltar over 1,600 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 450 000 besøkende.
  • Norge deltar på messen for 32. gang i 2019
  • I 2019 vil det være rundt 95 deltagere fra tre regioner i Norge. Nord-Norge, Trøndelag og FjellNorge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin.
  • Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden.
  • Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.
  • Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regionale matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling
Grüne Woche 2018. Foto: WilLee-Wright