Foto: Tove Østby

Kundene er mest fornøyde med SJ Norge

RS Servicenter

Norske togpassasjerer gir SJ Norge høyest score blant samtlige av de norske togselskapene i Jernbanedirektoratets siste kundetilfredshetsundersøkelse. Rørosbanen kommer svært godt ut på kundetilfredshetsindeksen.

Hvert kvartal gjennomfører Jernbanedirektoratet via Epinion en kundeundersøkelse blant togpassasjerer hos SJ Norge, Vy og Go-Ahead. Nå er resultatene fra årets første undersøkelse klare, og tilbakemeldingene fra 6000 kunder viser at de er mest fornøyde med reiseopplevelsen på SJ Norges strekninger.

– For en anerkjennelse! Vi jobber hardt for å løfte togtilbudet langs strekningene våre, og yte den beste kundeservicen til enhver tid. Resultater som dette gir ekstra motivasjon, sier administrerende direktør i SJ Norge, Rikke Lind i en pressemelding.

I undersøkelsen scorer SJ Norge totalt 83 poeng av 100 mulige, og var det eneste togselskapet som hadde en bedring i kundetilfredsheten siden sist undersøkelse. Snittet på andre togselskap var 76 poeng. Særlig SJs medarbeidere om bord togene får gode tilbakemeldinger.

– Dette er en seier for hele selskapet, men først og fremst mine fantastiske kolleger om bord. De møter kundene hver dag og setter dem først i alt de gjør, og gis en svært høy score på utrolige 93 poeng, sier Lind, som også mener konkurranse i norsk jernbane spiller en rolle i at strekningene SJ kjører leverer så godt.

– Vi har jobbet målrettet med å gi et bedre tilbud til kundene våre, og tar stadig nye grep for å få flere til å velge toget. Til høsten setter vi for eksempel inn fire nye Premium Pluss-vogner med hvilestoler på Dovrebanen og Nordlandsbanen. Det gleder vi oss til.

Gode resultater på flere områder
I tillegg til god service fra togpersonalet er kundene svært fornøyde med renhold og informasjonen om bord i togene. Men til tross for det gode resultatet, lover Lind at SJ Norge ikke skal senke skuldrene.

– Denne undersøkelsen gir oss svært verdifull innsikt i hvor vi kan utvikle oss videre. Det er viktig kunnskap som vi tar med oss i vårt videre forbedringsarbeid. Togtilbudet skal bare bli bedre fremover, sier Lind.

Undersøkelsen viser blant annet at SJ Norge, i likhet med de andre togselskapene, kan gi bedre informasjon til kundene ved avvik. Dette er et område SJ Norge jobber med å forbedre, sammen med andre aktører som Bane NOR og Entur.

En score på over 80 poeng ansees som et svært godt resultat og undersøkelsen viser at SJ Norges strekninger ligger over 80 poeng, med spesielt høye resultater på Dovrebanen med 84 poeng og Raumabanen på 87 poeng. 

Oversikt over SJ Norges overordnede KTI-resultater per strekning høsten 2022, samt denne undersøkelsen i 2023:

Siste KTI 2022Første KTI 2023
Totalt8183
Dovrebanen  8484
Nordlandsbanen8080
Raumabanen8987
Rørosbanen Trondheim -Røros7880
Rørosbanen Røros – Hamar 8382
Saltenpendelen 8582
Trønderbanen 7882

< 80 svært godt resultat

75– 79 meget godt resultat

  1. godt resultat

60-69 middels resultat

< 60 svakt resultat

RS Servicenter