Hva er nytt på årets Elden

RS Servicenter

Det er alltid knyttet ekstra forventninger til Elden når det er ny regissør, og i år er første gang Maren Bjørseth skal ha regien. Med seg har hun et helt nytt kunstnerisk team.

Det er ny koreograf, Ida Wigdel, ny scenograf, Olav Myrtvedt, ny lysdesigner, Ingrid Skanke Høsøien, og ny musikalsk ledelse ved Alf Lund Godbolt. Ingen av medlemmene i bandet har vært med på Elden før. Maren Bjørseth har regien, og det er det første av tre år hvor hun skal stå for kreativ ledelse.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Snorre Ryen Tøndel har vært med i Elden mange ganger, men er ny i rollen som general de la Barre. Foto: Svend Agne Strømmevold.

Ny skapelsesprosess

Regissør Maren Bjørseth sier at det er vanskelig for henne å si noe om hva som er nytt, men lover friske øyne på det folkekjære materialet. 

– Jeg har sagt det til dem at: – Dere kan jo Elden mye bedre enn meg, for jeg kan bare det som vi har tenkt på, og jeg har ikke noen historiebok på hvordan det ble gjort da og da og da. Jeg kan på en måte ikke si at vi skal gjøre det mye mer sånn eller sånn, så jeg tenker at det får dere som kommer og kikker på og som har sett det før si noe om. Dere kommer sikkert til å merke forandringer, men for oss så er det bare en ny skapelsesprosess, og det har vært veldig artig. Jeg er kjempeimponert over at de som har vært med mange ganger før er så åpen og nysgjerrig, og spinner videre og får inspirasjon utifra det vi sier, forklarer Bjørseth. 

Bruker hele området

Regi-assistent Stian Tranung mener det vil være mange forandringer, men sier at det er noe han ikke vil røpe og som folk må vente til forestillingen med å se. 

– Det er mye spennende innenfor det fysiske som vil være nytt. Det er mye nye bevegelser på scenen. Selv om man så fjorårets produksjon så vil det være et helt annet bilde selv om vi forteller den samme historien. I år er det ny regissør, ny koreograf, ny musikalsk leder, lysdesigner og scenograf, så det er en haug med nye folk som angriper det her med den største iver og engasjement, sier Tranung, og fortsetter:

– Det er en del endring i sangene, både i tekst og det har kommet tilbake flere gamle vers, ellers er bruken av Slegghaugene helt nytt sammenlignet med forrige produksjon. Vi bruker plassen mye mer, og vi sprer oss mye mer utover og bruker hele området. Ellers blir tenningen av Skansen et annet sted i år, så det er noe å se fram til, avslutter Tranung.

Korthaugen skanse i fyr og flamme. Foto: Svend Agne Strømmevold.