Sølvi Foss Nyrønning, avdelingsleder, og Vilde Bye, miljøterapeut i psykisk helse og rustjeneste i Røros kommune. Foto: Svend Agne Strømmevold

Hva brukerne synes om psykisk- helse og rustjenestene i Røros kommune

Røros kommune har undersøkt hvordan brukerne av psykisk- helse og rustjenestene opplever tilbudet, og hva de synes fungerer bra og hva som ikke fungerer så bra. 

Årsaken til at kommunen dro i gang brukerundersøkelsen, var at man ønsket å øke kvaliteten og effektiviteten på tjenesten. Alle ansatte i tjenesten var med på å lage spørsmålene. Undersøkelsen ble sendt ut til samtlige av tjenestens brukere ved starten av 2022.

Ingen store overraskelser
Sølvi Foss Nyrønning, avdelingsleder, og Vilde Bye, miljøterapeut i psykisk helse og rustjeneste i Røros kommune, forteller at det var få overraskelser i undersøkelsen, og at resultatene i stor grad bekreftet oppfatningen de selv har om psykisk- helse og rustjenestene.

– Det var mer en bekreftelse på det vi har tenkt. At det er ønskelig med mer tilgjengelighet, og at tilbudet utvides til å ikke bare være en dagtjeneste, sier Sølvi.

– Brukerne er fornøyd med det tilbudet som eksisterer, men det kom fram flere gode forslag til utviklingspunkter, forklarer Vilde. 

Savner tilbud hele døgnet
Noe av det flere brukere rapporterte om at de savnet, var flere sosiale aktiviteter, flere gruppetilbud og etablering av et treffsted. I tillegg poengterer flere at det er ønskelig med et tilbud også på kveldstid.

– Det er nok kveld og natt som er den mest sårbare tida for mange, for på dagtid så skjer det en del ting utenom, men på kveldstid og i helger kan det være mer sårbart hvis ikke man har så mye annet i livet sitt, sier Vilde, og forklarer at noe av det de ble overrasket av fra undersøkelsen var at flere av brukerne etterspurte boliger tilknyttet personalbase med tilgjengelig peronel hele døgnet.

Å utvide tilbudet til å gjelde hele døgnet samt å tilby boliger knyttet til personalbase vil være kostbare tiltak. Vilde og Sølvi er imidlertid av den oppfatning at det vil være økonomisk lønnsomt på lang sikt å investere i psykisk helse. Spesielt med tanke på den forebyggende effekten som kan føre til at færre får alvorlige problemer som da vil koste samfunnet mer i sum.

Til sammen 67 brukere besvarte et spørreskjema, etter at 77 fikk tilbud. Dette gir en svarprosent på 87 %. De fleste av respondentene befant seg i aldersgruppen 46- 64 år, da disse utgjorde 39 % av hele utvalget.

De viktigste punktene Psykisk helse- og rustjenesten tar med seg fra brukerundersøkelsen

•             Brukerne er fornøyde med det tilbudet tjenesten yter i dag

•             Det er ønskelig at tjenesten er tilgjengelig på kveldstid og helg

•             Det er ønskelig med etableringen av et treffsted

•             Det er behov for ambulante tjenester utover ordinær arbeidstid (08.00-15.30)

•             Flere brukere ønsker å bo i bolig tilknyttet personalbase

Psykisk helse- og rustjenesten i Røros kommune

  • 11 ansatte, totalt utgjør staben rundt 9,5 årsverk.
  • Yter tjenester til forskjellige mennesker fra 18 -100 år, med et bredt spekter av ulike utfordringer.
  • Følger opp alt i fra «mannen i gata», som kommer til tjenesten for støttesamtaler på grunn av sorg etter dødsfall i nær familie, til hun som har behov for hyppig oppfølging i hjemmet da hun på grunn av rusmisbruk ikke klarer å stå i egen bosituasjon, jobb og relasjoner.
  • Per dags dato ytes tjenester mandag til fredag fra klokken 08.00 til 15.30, men man ser at deler av brukergruppen har behov for oppfølging utover den ordinære åpningstiden.
  • I 2021 hadde man totalt 147 nye henvisninger. Dette var en økning på 47 prosent fra 2019 og 2020. Her ser man en tydelig sammenheng med korona og de restriktive tiltakene som befolkningen har levd med. Det er usikkert hvordan trykket på psykisk helse- og rustjenesten blir fremover.