Tonje I. Randen. Foto: Privat.

Har introdusert H&M og IKEA for det Latin-Amerikanske markedet

Domus teaser

Med Mexico City som hovedbase, har Tonje I. Randen gjennom sine stillinger først i H&M og nå IKEA, vært sentral i å introdusere de to selskapene for det Latin-Amerikanske markedet.

Tonje vokste opp på Røros, og etter å ha studert økonomi i Trondheim og Spania, begynte reisen som førte henne til Mexico.

– Jeg hadde bestemt meg for at jeg ville ta mastergraden min i utlandet, og hadde tenkt ganske mye på Skottland og England, men tilfeldigheter gjorde det til at jeg og en venninne dro til Valencia i Spania for å lese til eksamen.

Der kom Tonje i kontakt med flere andre studenter, blant annet en del nordmenn, og bestemte seg for å flytte dit og ta en master i internasjonal økonomi. Det var der, på fotballbanen i Valencia at hun traff sin fremtidige mann.

Åpnet det Latin-Amerikanske markedet

Senere jobbet Randen for H&M i Oslo, og fikk tilbudet om å være med å åpne det Latin-Amerikanske markedet for selskapet. 

– Ettersom jeg snakket spansk og mannen min var meksikansk, så var det veldig naturlig, sier Tonje.

I H&M fikk Tonje en ledende stilling og flyttet til Mexico City. Jobben besto i å bli kjent med det lokale markedet, forme strategien til butikkjeden og være med og åpne nye butikker.

– Det var en drøm å kunne være med å ta med merket ut i verden, og være med på den reisen med H&M, sier Tonje.

Fra H&M til IKEA

For fem år siden fikk Tonje jobben som økonomissjef i IKEA, som ønsket at Tonje kunne hjelpe selskapet med å etablere seg i Latin-Amerika slik som hun hadde vært med å gjøre for H&M. I 2021 åpnet IKEA sitt første varehus i Mexico.

– Det er en stor trygghet i å ha et stort firma i ryggen når man flytter for å gjøre en sånn type jobb, men samtidig er det å få starte opp fra null veldig spennende, forklarer hun.

Tonje var overbevist om at det var et marked for IKEA i Mexico, og hadde selv følt på behovet for å besøke innredningskjeden da hun flyttet til landet.

– Da vi flyttet til Mexico så hadde vi bare med oss en koffert, og da lurte vi på hvor vi skulle kjøpe møbler siden det ikke fantes IKEA her. Allerede da tenkte vi at det var et behov for IKEA i Mexico, forteller Tonje, og fortsetter:

– Jeg var veldig tydelig med de første som kom hit fra IKEA på at kunden er her, så det er bare å sette i gang.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tonje med familien. Foto: Privat.

Vil gi meksikanere bedre liv

Både i H&M og IKEA jobbet Tonje med å innføre en nordisk arbeidskultur i Mexico. 

– Både for H&M og IKEA er det viktig at folk trives og er motivert på jobb, og med begge selskapene har vi vært vært de firmaene på markedet som har gitt lengst mammapermisjon, og i tillegg har vi gitt pappapermisjon, noe som ikke er lovpålagt her, sier Tonje.

Randen forteller videre hvordan den nordiske arbeidskulturen i større grad fokuserer på å gi arbeidstakerne en bedre balanse mellom jobb og familie, og at det er et mindre anstrengt forhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. 

– Når vi tar med oss nordisk arbeidskultur til Mexico City så har vi rett og slett mulighet til å gi mexicanere et bedre liv, sier Tonje, og forteller at det tar litt tid å få meksikanske arbeidere til å lære seg å stole på firmaet og bli kjent med den nordiske bedriftskulturen.

– Det å kunne gi muligheter for å tilby en stødig jobb i et firma som bryr seg om sine ansatte, har gjort det veldig motiverende å være med på denne reisen, sier Randen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bilde fra De dødes dag, en vanlig høytid i Mexico. Foto: Privat.

Mellom norsk og meksikansk kultur

Tonje forteller at kulturforskjellene fra Norge til Mexico er store, og at det fint å kunne føle seg hjemme i to kulturer. En av de tingene hun trekker fram som positivt med Mexico, er at meksikanere er så interesserte i utlendinger og andre kulturer.

– Noe jeg beundrer veldig med meksikanere er at de er så nysgjerrige på oss som kommer fra andre steder, og spør veldig mye om hvordan det er i Norge. De spør om snø, vikinger og andre ting de forbinder med landet, sier Tonje, – De er veldig positive til utlendinger, og folk som har en annen kultur og et annet språk.

I Mexico setter Randen blant annet pris på spontaniteten, livsgleden og evnen til å ta en dag om gangen som hun synes er en av de største styrkene med meksikanere. 

– Hvis noen har bursdag eller det er noe som kan feires, så feirer man uansett om man ikke har penger til det. Men man tar muligheten, og feirer så ofte man kan. Her er man vant til at staten ikke tar vare på deg, helsesystemet er ganske ødelagt, og man vet aldri hva som skjer i morgen. Det gjør at folk her har en annen innstilling og tar ting fra dag til dag. Jeg beundrer veldig optimismen og viljen til å leve selv når ting er veldig tøft, sier Tonje.

Fra byen Tequisquiapan. Dit drar ofte familien på helgeturer. Foto: Privat.