Ny tunnel: Skisse tunnelåpning sør ved Svølgja med ny bru over Gaula. Illustrasjon: Trøndelagfylke

Det kan bli en bompengesats på 160 kroner på fylkesveg 30

Reguleringsplanene for strekningen Støren – Singsås og ny tunnel forbi Svølgja er ferdig planlagt og kostnadsberegnet. For å finansiere utbyggingen ligger det et forslag på at det vil komme tre bomstasjoner på strekningen.

Planene sendes nå ut på høring og offentlig ettersyn av Trøndelag fylkeskommune, men  sluttbehandling av planene vil foregå i Midtre Gauldal og Holtålen kommune. Det er også gjennomført forprosjekt for nye kryssinger av jernbanen ved Nesvollen og Harborg.

Bompengetakst på cirka 160 kroner

Styringsgruppa for prosjektet har kommet med forslag om plassering av bomstasjoner på strekningen, samt satser. I forslaget er bomstasjoner plassert ved Rogstad i Midtre Gauldal kommune, sør for Svølgjatunnelen og sør for Nesvollen i Holtålen kommune. Samlet bompengetakst har styringsgruppa satt til om lag 160 kroner og samlet investeringsramme til ca. 1,54 mrd. kroner.

Skal utbedre 35 kilometer 

I det som prosjektgruppa kaller Tiltakspakke 2 omfatter dette bygging av 10,7 km ny veg og utbedring av om lag 18 km av dagens veg på strekningen Støren – Singsås. Tiltakspakken omfatter også ny tunnel ved Svølgja og nye jernbanekryssinger ved Nesvollen og Harborg. Samlet utbedret vegstrekning blir på ca. 35 km.  

Tiltakspakke 2 løser ikke alle utfordringene på fv. 30. Det legges derfor opp til at tiltakspakke 2 er første trinn i utbyggingen av fv. 30. Neste trinn vil omfatte utbedring av blant annet Almåskroken, Singsås og Gullikstad og inngå i en ny bompengesøknad på et senere tidspunkt.  

Gevinst på 375 mill. 

Vegforum Trøndelag har fått utarbeidet en kost/nytteanalyse av en utbedring av fv. 30. Det er gjort en forenklet samfunnsøkonomisk analyse og tolv næringslivsledere langs fv. 30 er intervjuet. En utbedring av fv. 30 kan gi samfunnsøkonomiske gevinster på om lag 375 millioner kroner over 15 år gjennom kortere reisetid/distanse, reduserte ulykker og mindre ras/stengt veg. 

Folkemøter 

Vedtaket i styringsgruppa skal nå videre til politisk behandling i kommuner og fylkeskommunen i september/oktober. Før det blir det fysiske folkemøter i alle kommuner i løpet av august. Her vil det både bli orientering om reguleringsplanene og om selve bompengesøknaden.  

Etter politisk behandling vil selve bompengesøknaden bli utarbeidet. Søknaden skal kvalitetssikres i Vegdirektoratet før kommunen endelig skal behandle søknaden, sannsynligvis første halvår i 2023.