Smak av Røros i Berlin

Driver av Rørosrein, Eva Nordfjell. Foto: Tove Østby

Norge deltar fra 19. – 28. januar 2018 på Internationale Grüne Woche i Berlin, en av verdens største forbrukermesser for landbruk, mat og reiseliv. Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen sammen med Innovasjon Norge og Norges ambassade i Berlin.

Trøndelag har egen stand sammen med Fjell Norge og Fjord Norge, og totalt 95 deltagere fra de tre regionene skal servere nær 400 000 besøkende det beste Norge har å by på av lokal mat og reiselivsopplevelser. Røros står på to av regionene; både Trøndelag og Fjell Norge. Rørosrein er nominert til den nasjonale Bygdeutviklingsprisen som skal deles ut i Berlin.

I tillegg til eventyret man har skapt på Røros rundt maten, vil også akevitten som lagres i Olavsgruva og historien bak den løftes frem, samt tyttebæret som man på Røros har klart å utnytte ved at pensjonister, skoleklasser og hobbyplukkere sanker og selger til Røros Food and Beverage Group. De lager perlende tyttebærdrikk av safta, og det som blir til overs går til smakstilsetning i flatbrødet til Rørosbaker’n.

I Trøndelag har 7 reiselivsdestinasjoner satt sammen pakker for den mat- og drikkeinteresserte turisten, og Røros er en av dem.

 Pressemelding fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS: 

Trøndelag er igjen klare for verdens største matmesse i Berlin – sterkere
enn noen gang. 7 matdestinasjoner har satt sammen tilbud innen mat, drikke og reiseliv, og har gode reiselivspakker å tilby besøkende. Trøndelag har tidligere vist seg sterke på lokalprodusert øl, og har i år med 10 sorter fra 5 ulike trønderske bryggeri.

«Mikrobrygget øl er viktig i Trøndelag, og det skjer veldig mye spennende på drikke generelt i Trøndelag. Vi har også med lokalbrent kaffe fra Den Gyldne Omvei, smak av akevitt, bringebærdrikke fra Stjørdal, perlende tyttebærdrikk og blåbærdrikke med krekling fra Røros», forklarer Brit Melting, prosjektleder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS, som koordinerer den trønderske standen.

Drikken kombineres med 10 ulike smaksretter, med råvarer fra hav til fjell i hele Trøndelag, som skal sette matopplevelsen i sentrum for publikum. Kokkene Lars Erik Vesterdal og Jostein Austli har satt sammen en smakfull meny med blant annet rein, elg, lam, ost, laks, kveite, blåskjell, sild som hovedråvarer. Sammen med mat, drikke og forslag til aktiviteter i Trøndela, vil dette bidra til at det internasjonale publikumet får lyst til å ta turen til matregionen Trøndelag.

Det er fjerde gang Trøndelag er en del av Landbruks- og Matdepartementets stand på Grüne Woche. Felles for alle deltagerne på stand, er at de snakker tysk, er gode formidlere og kan selge opplevelsesregionen Trøndelag.

7 matdestinasjoner

I forkant av messen har 7 reiselivsdestinasjoner i Trøndelag satt sammen forslag til aktiviteter for mat- og drikkeinteresserte. Det jobbes nå for å samle disse på en egen nettside og synliggjøres gjennom destinasjonene. De promoteres selvsagt på stand i Berlin.

Faglig opplegg for regionale delegater

Fylkesmannen i Trøndelag har invitert ordførerne til å besøke messen, og har satt sammen et tett faglig program. Vi skal bygge Trøndelag med mat. Trøndelag er en viktig mat- og reiselivsdestinasjon i Norge. Programmet i Berlin tydeliggjør viktigheten av regional matkultur, og hva samarbeid, nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling betyr for vekst av matproduksjon og utvikling av mat i reiselivet. Målet er å bidra til at næringsaktører innen mat og drikke skal bidra til ytterligere vekst i trønderske kommuner. Mat og matproduksjon er og blir en betydningsfull del i regional utvikling fremover.

Fakta om Internasjonal Grüne Woche

  • Internasjonal Grüne Woche 2018 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 19. – 28. januar. Dette er 83. gang messen arrangeres. IGW er en av verdens største messer for mat, gartneri og landbruk.
  • På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 60 land. Totalt deltar over 1,600 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 450 000 besøkende.
  • Norge deltar på messen for 31. gang i 2018
  • I 2018 vil det være rundt 95 deltagere fra tre regioner i Norge. Fjord Norge, Trøndelag og FjellNorge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin.
  • Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden.
  • Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.
  • Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regionale matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling