Satser internasjonalt

Fæmund II. Foto: Maren Narjord

Fæmund II satser internasjonalt og digitalt. Det lages brosjyrer på flere språk, og båten på Innlandshavet blir blant de første som tar i bruk et nyutviklet bookingsystem. Styrelederen skal også delta påpå verdens største mat og reiselivsmesse, for å skaffe nye kunder.

Dette går fram av en pressemelding som er sendt ut i dag. Her er hele pressemeldingen:

AS Fæmund satser på digitale løsninger og nye marker i 2018!

2017 har vært et spennende år for AS Fæmund. Nytt vertskap, nytt mat- og serveringskonsept om bord og flere spennende samarbeid er startet opp for å gjøre tradisjonsrike MS Fæmund II rustet til å møte fremtidens markeder. Når selskapet seiler inn i nytt år er det med flere spennende markedsaktiviteter og nyvinninger enn noen gang.

Styreleder Jan Aage Røtnes med rutetabeller på tre språk
Foto privat

Brosjyre på flere språk og online booking Allerede 19. januar reiser styreleder Jan Aage Røtnes til Berlin for å representere MS Fæmund II og Fjellregionen på verdens største mat og reiselivsmesse. I kofferten har han brosjyre og rutetabell for MS Fæmund II på tre språk. For første gang kan også tyskere og andre reisende booke sommerens billett allerede nå – online! MS Fæmund II har inngått avtale med det internasjonale bookingselskapet Trekksoft om online booking.

– Nå kan turen bestilles i god tid sammen med f.eks tilleggsprodukter Rørosbrett og suvenirer om bord. I tillegg vil reisen etter hvert kunne pakkes med andre opplevelser i nærområdet. En fordel for gjesten og en stor fordel for oss i planleggingen, sier styreleder Jan Aage Røtnes. Vi får en helt annen forutsigbarhet og forhåpentligvis en jevnere inntektsstrøm. Nå håper vi tyskerne får øynene opp for en tur på Femunden og Femundsmarka Nasjonalpark. Engelsk webside og digital guide AS Fæmund går inn i det nye året med en fullverdig engelsk versjon av websiden og er blant de første i Norge som har tar i bruk Aispot sin digitale guide med det siste innen lokasjonsteknologi.

Teknologiselskapet Aispot skal gjøre landet lett å orientere seg i tilbyr reiselivsaktører og attraksjoner egne apper og interaktive mobil guider for deres besøkende. Tradisjonsrike MS Fæmund er blant de første kundene. – I første omgang er det informasjon om stoppestedene langs ruta som er lagt inn, men i løpet av året vil det legges inn ulike lokasjoner, attraksjoner og severdigheter som trigges av GPSlokasjon eller en beacon. Last ned Aispot-appen og sjekk ut selv, oppfordrer innleid markedssjef Linda Ramberg entusiastisk.

I tillegg har mobilplattformen egne moduler for innsikt og lojalitet som vil gi oss viktig informasjon om de reisende. AS Fæmund II har i høst hatt et samarbeid med Høgskolen Innlandet på Rena og avgangsstudenter i operasjonell serviceledelse og informasjonsteknologi som har jobbet med den digitale kundereisen til MS Fæmund II.

Vi vet at andelen utenlandske gjester som bruker Femundsmarka er økende, bl.a. gjennom brukerundersøkelsen som er gjort i nasjonalparken samt egen markedsundersøkelse gjennomført i sommer. For å kunne nå ut til disse og andre er det helt nødvendig å ta i bruk digitale plattformer å ha informasjon på minimum engelsk.

– Målet er å effektivisere de delene av kundereisen som ivaretar det operasjonelle og styrke det menneskelige på de områdene som er avgjørende for totalopplevelsen, sier en litt stolt styreleder. Fremtidens muligheter er egentlig som skapt for produkter vårt. Det skal vi vite og benytte.

Sesongstart og minicruise MS Fæmund II kunne tidligere i høst rapporterte om en god sesong, og de nye grepene som er gjort er tatt meget godt imot av gjestene. Styret har besluttet å starte opp sesongen en dag tidligere, så første seilas 2018 er lørdag 9. juni. I tillegg har tilbudet om Minicruise fra Elgå til Buvika slått an og utvides med en dag neste sesong slik at det går tirsdag, torsdag og søndag i juli og første uka i august.

DEL