PÅ VERKSTED: Flere av de nyeste togsettene står på verksted, og SJ Nord må kjøre en del av de eldste togsettene på Rørosbanen. Arkivfoto: Torstein Sagbakken

Verksted for de nyeste togene: Kjører fortsatt på gamle togsett

De nye, bimodale togsettene, også kalt type 76, skulle gi reisende på Rørosbanen en mer komfortabel reise da de ble lansert i fjor sommer. Nå står de fleste på verksted av ulike årsaker. 

Saken ble første gang publisert i vår samarbeidsavis Tynsetingen.no.
Tekst: Liv Maren Mæhre Vold.

SJ Norge lanserte de nye bimodale togsettene type 76 på Rørosbanen i mars 2022, som de første av sitt slag i Norge. Togtypen er konstruert som et elektrisk tog, men har mulighet til å bytte fra elektrisk til dieseldrift når de trafikkerer ikke-elektrifiserte strekninger. 

– Togene vil gi våre kunder en helt ny togopplevelse og er en stor forbedring sammenlignet med togtypene som benyttes i dag. Togene har kapasitet til nesten dobbelt så mange passasjerer som dagens tog. Type 76 er moderne tog som både har god plass, samt at de oppfyller kravene til universell utforming. De reisende vil oppleve at det er mindre støy fra togene, samt plass til flere sykler og bagasje. Vi ønsker alle som har lyst og anledning til å være med velkommen om bord, fortalte kommunikasjonssjef Hilde Lyng i SJ Nord da togene ble lansert. 

Vedlikehold og justering

Nå er det likevel flest av de aller eldste togsettene som trafikkerer Rørosbanen. 

– Det er riktig at det er de eldste togsettene (type 92 med 135 sitteplasser) som nå i stor grad kjører på Rørosbanen, først og fremst istedenfor de nest nyeste togsettene (type 93 med 76 sitteplasser) men også i noen tilfeller istedenfor de nyeste togsettene (type 76 med 241 sitteplasser), forteller Lyng til vår avis. 

– Dette skyldes at flere av togsettene type 93 er inne på verksted for forskjellig vedlikehold, og at noen av de nye togsettene type 76 er inne på verksted for diverse finjusteringer, sier Lung, og håper de snart vil ha de nyere togsettene i drift igjen. 

 – Både togsettene av type 93 og type 76 vil settes inn i trafikk igjen fortløpende etterhvert som de er ferdige på verkstedet, understreker Lyng. 

Det nye bimodale toget lages av Stadtler Sveits, og er 112 meter langt, og veier 255 tonn, omtrent dobbelt så langt og mye tyngre enn dagens tog.