Gikk gjennom isen

Ole Jørgen Kjellmark kjørte opp kilometervis med hesteløyper, for forbøndene som kom til Røros. På Rørosmartnans åpningsdag gikk bandvogna gjennom isen ved Sjåfram. Etter hvert sank vogna, og føreren hoppet inn på isen. I dag er bandvogna tørket opp og klar til bruk, takket være Jamal Akkari. Han kom til Røros som flyktning fra Syria, og har erfaring med å ta opp kjøretøy fra vann.

Forbøndene er hovedinnslaget under åpningsseremonien for Rørosmartnan. Hesteløypene kjøres opp med Bandvogn, for at hester og sleder ikke skal blandes med biltrafikk på kanskje årets travleste dag på Røros. For at løypene skal bli faste å fine, starter kjøringen så snart det er is til det. Rørosnytt var med på oppkjøring av løype, så sent som tre dager før vogna gikk til bunns i Håelva. http://rorosnytt.no/kjorer-loyper-for-forbondene/

I år fikk også ekvipasjene som kommer fra Hedemarken, Gudbrandsdalen og Nord-Østerdalen som de siste også egen trase. Kjellmark kjørte opp en vintervei fra Høsøyen langs Glomma over Sjåfram til Gjøssvika.

Det var ikke mulig å følge den gamle tradisjonen med å kjøre etter isen på Glomma mesteparten av strekningen på grunn av tappingen fra Aursunden. Isen på elva hadde gått opp flere plasser. Derfor ble mye av hesteveien lant på land eller på is som ligger oppe på tørt land. på rundt en km av strekningen.

Kjellmark møtte de 37 hestene som kom i følget sørfra, i et område, der bakken var for ulendt, og det var for lite snø, til at det var farbart for hester og sleder.

Kjellmark kjørte da opp en ny vei, på is han trodde lå på fast grunn.

Beltevogna tar seg fram over alt, og lager vei til forkjørerne. Foto: Tore Østby
Beltevogna tar seg fram over alt, og lager vei til forkjørerne.
Foto: Tore Østby

Da startet dramatikken. Først var det en hest som ble skadd. En av hestene som hadde rent inn i sleden foran og revet opp en flenge i brystet. En slede ble da satt igjen, og hesten ble leid resten av strekningen fram til vei, der dyrlege ble hentet for sying.

Etter at hestefølget var dratt, kjørt Kjellmark tilbake for å hente sleden. Han kjørte da den samme veien, der han trodde isen lå på land. Etter ca 110 meter brast isen og framvogna fløt i vannet, mens bakvogna sto på elvebunnen.

– Bandvogna er bygd amfibisk, og kan kjøres også på vann. Det viste seg å være vanskelig å finne et sted å komme opp på tørt land igjen. Bandvogna kunne kjøres, og jeg begynte å lete etter en mulig landingsplass, først på andre siden av elva og etter hvert motstrøms hvor jeg visste det var mer landgrunt, sier Kjellmark til Rørosnytt.

Før-badet
Situasjonsbilde fra førerplassen mens bandvogna kjører på vannet.

Kjellmark kjørte vogna i elva, på leting etter et sted han kunne komme seg opp igjen på land. Etter en del leting ringte Kjellmark brannvesnet, og ba om assistanse.

Lenge holdt framvogna seg flytende, mens bakre del av vogna og sleden folgte bunnen.
Lenge holdt framvogna seg flytende, mens bakre del av vogna og sleden folgte bunnen.

Hele tiden fram til da, hadde vogna holdt seg stabil, lensepumpa holdt framvogna tørr.

– Da jeg skulle justere retningen på vogna for å lette ilandføringen, oppsto det en lekkasje på vogna som var større enn lensepumpa kunne klare, forteller Kjellmark.

Han kom seg ut av vogna, og opp på isen. Han tok med seg en del utstyr inn på isen og så sank vogna etter kort tid.

– Dette var ikke så dramatisk som det høres ut. Jeg hoppet fra vogna og inn på isen uten å bli våt, sier Kjellmark.

Her ligger bandvogna på bunn. Sporene viser hvordan Ole Jøregen Kjellmark hoppet inn på isen.
Her ligger bandvogna på bunn. Sporene viser hvordan Ole Jøregen Kjellmark hoppet inn på isen.

Vogna ble selvfølgelig meget våt. Brannvesnet brukte tre timer på å berge vogna fra elva. Deretter har det tatt tre dager å tørke opp vogna.

Det er ett år til neste Rørosmartna…….